Skola

KVA tar den skolforskning som stöder tesen

Många av landets främsta forskare är ledamöter i Kungliga Vetenskapsakademien. Men i skolfrågan är KVA som vilken debattör som helst, KVA använder liksom alla opinonsbildare den forskning som stödjer tesen.

Vi lever i en tid då vi konstant översköljs av mängder med information. Det ställer krav på oss att vi i högre grad än tidigare sållar och kritiskt granskar det vi läser och hör. Vi ska inte lita blint på saker vi läser.

En avsändare när det gäller artiklar som ni ska hålla ett öga på är Kungliga Vetenskapsakademien, KVA. De är mest kända för att nominera nobelpristagarna i både fysik och ekonomi och gör där ett förträffligt arbete. Många av landets främsta forskare är ledamöter där. 

Men då och då dyker KVA upp på debattsidorna, främst i skolfrågan (senast till exempel om betyg i fjärde klass), och då ska man vara på sin vakt och sätta på sig sina kritiska glasögon. För i skydd av den snygga kungliga loggan döljer sig vanlig opinionsbildning. Här står inte objektiv vetenskap främst utan det är som vilken partsinlaga i debatten som helst. KVA använder liksom alla opinonsbildare den forskning som stödjer tesen. 

I skolan driver KVA av någon anledning Vänsterpartiets linje - de vill avskaffa det fria skolvalet. Det blir nämligen konsekvensen av att förbjuda vinstdrivande företag, precis som Vänsterpartiet kräver. KVA påstår också att det fria skolvalet inte inneburit några positiva effekter samt att det ger upphov till ökad segregation. 

Nyligen släppte Skolinspektionen sin rapport ”Huvudmännens styrning”, där den undersökt hur huvudmän i grundskolan styr utbildningen i riktning mot de nationella målen. I rapporten, som alltså är framtagen av den myndighet som ansvarar för just kontroll av alla skolor, konstateras att de fyra stora friskoleföretagen alla har ett utmärkt kvalitetsarbete och framstår som goda exempel. Det är inte kommunala skolor som lyfts fram utan stora koncerner. Dessutom konstaterar Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, i sin nya rapport att resultaten i svensk skola började falla redan före skolreformerna och konstaterar, precis som Skolverket i sin rapport ”Likvärdig skola”, att familjebakgrundens betydelse för betygen inte har förändrats. 

Enligt oberoende undersökningar är 47 av 50 av de sämsta skolorna i landet kommunala. Ändå är det inte dem KVA vill förbjuda och ägnar sin uppmärksamhet åt utan de vinstdrivande skolorna. Men så håller de heller inte på med enkom forskning i skolfrågan utan bedriver opinion. Och i det avseendet ska KVA:s kungliga artiklar om skolan betraktas exakt som mina artiklar, nämligen som opinionsbildande. Inte som objektiva forskarreflektioner. Majoriteten av de ledamöter som bedriver skolpolitisk opinion är inte ens skolforskare - de är fysiker. 

Varför nu Kungliga Vetenskapsakademien driver Vänsterpartiets ensamma linje i skolpolitiken kan bara den själv svara på. Jag nöjer mig med att det är så. Tydligt är att KVA inte gillar att man petar i det getingboet. Direkt när jag hade publicerat min första kritik på min blogg hörde en ledamot av sig och krävde att jag skulle publicera hans svar.

Den dagen jag får publicera debattartiklar på KVA:s hemsida kommer alla ledamöter fritt få tillgång till alla mina kanaler, det lovar jag. Till dess råder jag alla andra att inte luras av vare sig epitetet kunglig eller forskning när KVA är ute och vevar i debatten – KVA är som vilka debattörer som helst.

Och just dessa debattörer vill stänga det fria skolvalet. 

Och i det avseendet ska KVA:s kungliga artiklar om skolan betraktas exakt som mina artiklar, nämligen som opinionsbildande. Inte som objektiva forskarreflektioner.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.