Krönika
Kommunikatörer
27 september 2019 kl 05:15

Köp blommor till din kommunala kommunikatör

Skribent

Nils Karlsson
fd kommunalråd (MP), föreläsare och filosof

Det här är en opinionstext

Ingen kommun okynnesanställer kommunikatörer på ren jävelskap, tvärtom är de förutsättningen för en effektiv medborgarservice, skriver Nils Karlssom som tycker att det borde anställas fler kommunikatörer i våra kommuner och regioner.

En yrkesgrupp som får alldeles för lite kärlek är kommun- och regionanställda kommunikatörer. Tvärtom är det en grupp som ifrågasätts titt som tätt och då och då ”avslöjas” det att det finns en massa kommunikatörer anställda i offentlig sektor. Enligt rådande mediedramaturgi förväntas vi bli upprörda och känna att de där rackans kommunerna är allt bra slösaktiga. Borde inte våra kommuner och regioner ägna sig åt kärnverksamheten – ett begrepp som i sig är svårdefinierat – i stället för att hålla sig med en massa kommunikatörer? 

Jag tycker snarare att offentlig sektor har alldeles för få kommunikatörer i organisationerna än för många och jag är dessutom säker på att de flesta i förlängningen innebär en kostnadsbesparing. Det finns garanterat ingen kommun eller region som okynnesanställer kommunikatörer på ren jävelskap.

Läs också Debattartikeln

En tydlig kommunikation utåt – mot medborgarna – ökar effektiviteten i kontakterna med allmänheten. Personen hittar information snabbare, kommer i kontakt med rätt myndighet direkt, vet vilka möjligheter som finns, vilken service som finns, och så vidare.

I ett samhälle som vårt där befolkningen vare sig kommer från en gemensam kulturell eller språklig bakgrund och har vitt skilda utbildningsnivåer och kännedom om offentlig förvaltning krävs det tydlig och effektiv kommunikation. Vilken yrkesgrupp har bäst förutsättningar att bidra till detta?

En kommunikatör är inte en misslyckad copywriter som hittat en nödlösning, utan en förutsättning för en effektiv medborgarservice. Effektiv medborgarservice är billigare än ineffektiv. 

Handen på hjärtat... vem vet egentligen hur en kommun är organiserad?

Den viktigaste funktionen för kommunikatörerna är dock den interna kommunikationen. En kommun eller en region är stora organisationer som nästan undantagslöst är indelade i förvaltningar och kommunikationen måste fungera mellan dem.

Alla centrala styrdokument måste förstås kommuniceras på samma sätt i hela organisationen. Budgeten måste kommuniceras och om det finns en värdegrund måste denna spridas.

Här fyller kommunikatörerna en viktig roll eftersom den kunskap som krävs för att ta fram dessa dokument och beslut inte nödvändigtvis även innebär en förmåga att kommunicera. Återigen gäller att långsam eller bristfällig kommunikation leder till en ineffektiv organisation och i värsta fall i slutändan att man inte kan garantera invånarna likställighet.

Samma gäller inom en förvaltning. Fattade beslut måste kommuniceras till, och förstås av, de enskilda medarbetarna. Det är verkligen att underskatta en färdighet – att kommunicera – att tro att den inte är något som går att bli bättre på med strukturerad träning och utbildning. En duktig kommunikatör gör att mängden missförstånd minskar och när missförstånden minskar ökar produktiviteten. 

Det pratas mycket om välfärdens framtida finansiering och behovet av effektiviseringar. Jag sticker ut hakan här och hävdar att kommunikatörers arbete i de flesta fall leder till effektiviseringar. Dessutom effektiviseringar som ökar kvaliteten av den tjänst slutanvändaren, alltså medborgaren, får. Klaga inte på kommunikatörerna. Köp blommor till dem.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.

Publicerad: 27 september 2019 kl 05:15
Uppdaterad: 27 september 2019 kl 05:14

Skribent

Nils Karlsson
fd kommunalråd (MP), föreläsare och filosof