Spelberoende

Spelreklamen kan stå regionerna dyrt

Den nya spellagen har gjort att kollektivtrafikresenärer drunknar i annonser från nätkasinon. Det rimmar illa med regionernas uppgift att förebygga spelmissbruk.

Krönika

Många stockholmare har nog noterat ett visuellt skifte i kollektivtrafiken. Tillsammans med den progressiva konsten och information om prishöjningar pryds stadens tunnelbanestationer och bussar med reklam från nätkasinon. Hela pendeltågsvagnar tapetseras med annonser som talar om för resenärerna att de kan få ut “vinsten innan nästa station” och lockbeten om extra bonus.

Bussresenärer är inte ensamma om att dagligen bli översköljda av spelreklam. Kommersiella radio- och tv-stationer och vanliga nyhetssajter svämmar över med annonser för internetkasinon. Och det finns givetvis en orsak till överflödet. Vid årsskiftet avskaffades det svenska spelmonopolet. Nu kan kommersiella företag söka licens för onlinespel, och det blir lättare att annonsera. Att man ändå har kunnat se spelreklam i Sverige före lagändringen beror på att många kommersiella tv-bolag är registrerade utomlands, och att vissa företag helt enkelt har struntat i att det inte varit tillåtet.

Men nu är det alltså mer eller mindre fritt fram, och en hård strid om marknadsandelarna har inletts. Till och med Facebook och andra sociala mediekanaler är möjliga annonsplattformar för spelbolagen. Det är riktigt illa, eftersom det då går att målgruppsanpassa reklamen till personer som ligger i farozonen för riskbruk av spel. “Det kan vara folk som ringer till oss och har varit spelfria i en längre tid. Men som har fallit tillbaka i det för att de hela tiden har triggats av att se och höra reklamen”, säger den före detta spelmissbrukaren Fredrik Trygg till SVT (16/9).

Det är inte svårt att föreställa sig hur det är att vara eller ha varit beroende av spel, och behöva mötas ständiga lockrop om snabba vinster på väg till jobbet. Ingen hade accepterat samma sak om det rörde sig om alkohol. Bara tanken är absurd: “svep en sjufemma – bli full innan nästa station”. Detta trots att spelberoende är en form av missbruk som kan leda till förödande sociala och ekonomiska konsekvenser. Vill Region Stockholm verkligen att kollektivtrafiken ska vara arena för detta?

Enligt den nya lagen ska spelbolagen ta ett socialt ansvar för sina användare. Annonsering ska ske “måttfullt”. Spelmyndigheten kan gå in och stoppa ett företag som inte lever upp till kraven. Men hur ska det över huvud taget gå att annonsera “måttfullt” när själva affärsidén är att rikta sig till personer som har svårt att bedöma och hantera långsiktiga konsekvenser av att sätta spelandet i system? Varför ska spelbolag, vars själva affärsidé är att få människor att tro att det är lätt att bättra på banksaldot genom att logga in med mobilt Bank-ID och satsa några hundralappar, över huvud taget ska få annonsera i offentliga miljöer? Att annonseringen sker i kollektivtrafiken, samtidigt som regionerna har uppdraget att motverka spelmissbruk, är ännu konstigare.

Sara Sjöström (L), landstingspolitiker i Stockholm, har anmält ett spelföretag till Reklamombudsmannen. Förhoppningsvis kommer anmälan att leda till ett prejudikat om hur denna typ av reklam får utformas. Men egentligen borde Sverige helt enkelt följa Italiens exempel och förbjuda spelreklam. Åtminstone i fysiska miljöer. Det är inte konstigare än att det är förbjudet att göra reklam för sprit eller tobak. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.