Elever

Byt ut skärmar mot böcker under lovet

Den nuvarande generationens elever tillbringar såpass mycket tid med sina telefoner att de riskerar psykisk ohälsa samtidigt som det drabbas deras skolresultat. Gästkolumnisten och läraren Isak Skogstad uppmanar nu alla föräldrar att sätta gränser för skärmtiden i sommar.

Gästkrönika

Organisationen Internetstiftelsen i Sverige har under de senaste åren släppt rapporter om svenskarnas internetvanor. Föga förvånande visar den senaste rapporten att Sverige är ett uppkopplat land – vilket vi har varit ledande i internationellt ända sedan de stora satsningarna på hemdatorer under 1990-talet genomfördes.

Vi tenderar även att ta till oss ny teknik fort, något som kan förklaras av både ekonomiskt välstånd och tillgång till den senaste tekniken.

Föga förvånande visar rapporten även att barns användning av internet fortsätter att öka. För fyra år sedan använde inte ens hälften av tvååringarna internet – nuförtiden använder 79 procent av dem internet. 

Redan vid sex års ålder använder i princip alla barn internet regelbundet. Väl vid skärmarna gör de självfallet olika saker, men de huvudsakliga aktiviteterna är att titta på videos och spela spel.

Som alla andra delar av samhällsutvecklingen påverkar det även skolan och undervisningen. Rapporten visar att en majoritet av skoleleverna redan vid åtta års ålder använder internet för att söka upp information som en del av skolarbetet. Som om inte det vore nog gav även regeringen Skolverket i uppdrag att ta fram en nationell plan för att digitalisera skolan ännu mer.

Ett av de konkreta förslag som myndigheten presenterade var att alla elever ska ha tillgång till ett eget digital verktyg inom några år, och läroplanen ska uppdateras med skrivningar om ”digital kompetens”.

Det finns dock ett problem: idéerna om generell digitalisering saknar stöd i forskning. Det finns inte evidens som tyder på att det leder till bättre kunskapsresultat.

Tvärtom så finns det flera påtagliga risker: kostnaderna är höga, teknik i klassrummet leder till distraktioner och skolor som har satsat på elevdatorer tenderar att i en högre utsträckning lämna eleverna ensamma i deras lärande – vilket är exakt den typen av pedagogik som under de senaste decennierna har varit en viktig anledning till den svenska skolans dramatiska kunskapstapp.

Jag som lärare har inget val annat än att anpassa mig efter rådande styrdokument, även om jag ska erkänna att jag gör det något motvilligt. Däremot så är det konstigt att skolans läroplan och strategi går emot forskningen på området, vilket inte minst är märkligt då skollagen kräver att all skolverksamhet ska vila på vetenskaplig grund.

Vad kan man då göra? Skolan är vad den är och självfallet behöver vi byta ut den nuvarande utbildningsministern som inte har en grundläggande förståelse för hur man skapar en kunskapsskola.

Man bör samtidigt ställa sig in på att trenden med allt fler digitala verktyg smyger sig in i undervisningen under de närmsta åren, innan vi börjar nyktra till och se vilka problem det för med sig.

Tills dess kan jag inget annat än uppmuntra alla föräldrar att kompensera för skolans fallenhet för pedagogiska trender. Varför inte bestämma att en timme med en bok kan bytas in mot en halvtimma med en skärm?

Det kommer säkerligen att bli en hård kamp till en början, men som alla inbitna bokläsare vet så kommer de på längre sikt, när de väl har hittat det de gillar att läsa, få det svårt att släppa böckerna.

Förhoppningsvis kan ditt tjatande leda till att du är med och formar ett livslångt intresse för litteratur. En större tjänst kan du knappt göra för ditt barn.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.