Snabbspår

Bygg Nobelbana för snabbtåg Stockholm-Oslo

Firandet av prestigefyllda Nobelpriset i Stockholm – och i Oslo- närmar sig. Kanske ville Nobel uppmuntra samarbete med vårt grannland, ett annat sätt att göra det är att satsa på bra infrastruktur.

 

Krönika

Som bekant delas ett av Nobels priser, fredspriset, ut i Oslo vars pristagare utses i mitten av oktober. Varför denna geografiska utlokalisering har skett är höjt i historiskt dunkel. I Alfred Nobels testamente från 1895 kan vi läsa att han önskade att norska Stortinget skulle utse fredspristagarna. Vid tiden var Sverige och Norge i union. Ville han symboliskt betona samarbete över nationsgränser för fredens bevarande? Inte omöjligt.

Om man vill knyta ihop länder är även väl fungerande kommunikationer ovärderliga. Idag tar den snabbaste tågresan mellan Nobelprisets nordiska huvudstäder nästan fem timmar men ofta längre. Med bättre bansträckning skulle vi kunna färdas på under tre timmar. Med höghastighetståg ännu snabbare. 

I flera decennier har det diskuterats att bygga en snabbtågsförbindelse, kallad Nobelbanan, mellan Stockholm och Oslo. Örebro och Karlstad kommun, Region Örebro län och Region Värmland startade förra året ett gemensamt bolag, Oslo Stockholm 2.55 AB, som ska driva visionen. Förhoppningsvis kan Nobelbana bli verklighet. Den är nödvändig.

Norge är tillsammans med Tyskland Sveriges största exportmottagare. Vi exporterar mer till Norge än till Kina, Ryssland, Brasilien och Indien tillsammans. Längs med stråket Stockholm-Oslo bor över fyra miljoner människor fördelat på en mängd kommuner. På den svenska sidan finns flera växande städer som Örebro, Västerås och Karlstad som har universitet och högskolor. 

En förbättring av infrastrukturen gynnar inte bara de två huvudstäderna utan skapar också gynnsammare förutsättningar för hela Mellansverige. Med en vassare tågförbindelse skulle det till exempel bli möjligt att pendla från Karlstad till både Oslo och Västerås på en dryg timme. Vårt grannland utgör en intressant arbetsmarknad för många svenskar, inte minst unga. År 2013 var det cirka 31 000 boende som arbetspendlade från Sverige till Norge. Det är fler än som arbetspendlar från Sverige till Danmark.

Flyget mellan Stockholm och Oslo står för över en miljoner resor årligen vilket innebär stora utsläpp. När klimatmålen står i centrum borde det vara en självklarhet att investera i bättre tågförbindelser så fler kan resa miljövänligt. Om restiderna för tåg pressas till under tre timmar skulle det gränsöverskridande resandet med detta färdmedel öka dramatiskt visar olika analyser.

De höghastighetsbanor som diskuteras för sträckorna Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö tar just nu upp allt politiskt tankeutrymme. På sikt även lejonparten av ekonomiska resurser. En avgörande framtidsfråga blir därför att tänka nytt kring finansiering av vital infrastruktur. Lån och privat medfinansiering måste upp på bordet, annars kommer det ta över hundra år innan vi har en fungerande järnväg. 

Det är faktiskt obegripligt att det inte redan finns en modern snabbtågbana mellan Stockholm och Oslo. Ingenjören, uppfinnaren och vagabonden Alfred Nobel, som ständigt befann sig på resande fot mellan sina fabriker i olika länder, skulle sannolikt hålla med. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.