Säkerhetssamordnare

Avesta kommun
Säkerhet
Sista ansökningsdag:
18 augusti (33 dagar kvar)
Placeringsort:
Avesta
Kontaktperson:
Mikael Jansson
Telefon: 0226-64 50 39
Ulrica Blixt
Telefon: 0226-64 53 38
Publicerad:
26 juni

Om arbetsplatsen
Det är något speciellt med Avesta! 
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? 

Avesta kommun har en väl upparbetad organisation för att hantera säkerhetsfrågor och nu söker vi dig som vill fortsätta att långsiktigt utveckla och stärka kommunens säkerhetsarbete. Som säkerhetssamordnare hos oss blir du vår specialist inom området. Du blir anställd vid Teknisk service, en resultatenhet under Kommunstyrelsen. Här finns engagerade medarbetare, en trivsam och öppen miljö och ett ledarskap som präglas av frihet under ansvar. 

Arbetsuppgifter
Som säkerhetssamordnare arbetar du aktivt med planering, framtagande och uppföljning av Avesta kommuns samlade säkerhetsarbete. Ditt huvudansvar är att säkerställa ett systematiskt säkerhetstänk i hela organisationen. Arbetet är brett och komplext så din förmåga att organisera och strukturera kommer vara viktig. 

Ungefär 50 procent av tjänsten utgår från lagen om extraordinära händelser (LEH, 2006:544) vilket bland annat innebär ansvar för ajourhållande av kommunens risk- och sårbarhetsanalys. Du arbetar systematiskt och långsiktigt för att Avesta ska ha en effektiv och säker beredskap och en krishanteringsorganisation som genom övning är väl förberedd. Du har en framträdande roll i kommunens krisledningsorganisation. 

I den här rollen arbetar du mycket genom nätverk och i samverkansgrupper både inom och utanför organisationen. Du ingår exempelvis i Brottsförebyggande rådet, IT-strategiska gruppen och i POSOM:s ledningsgrupp, där du också håller i utbildningar och träffar för kontaktpersoner. 

Exempel på andra arbetsuppgifter som ingår i tjänsten: 
  • Ansvar för vissa styrande dokument, 
  • Svara på remisser kopplat till området. 
  • Avge yttrande i kameraövervakningsärenden 
  • Anordna och hålla i utbildningar inom området 
  • Säkerhetsprövningar

Kvalifikationer
Vi söker dig som har förmåga att skapa engagemang för säkerhetsfrågorna. Du har lätt för att inta helikopterperspektivet och se sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser utan att tappa förmågan att se på frågor och situationer ur ett realistiskt perspektiv. Du har en god omvärldsananalys och tar initiativ till åtgärder utifrån vad som händer i samhället i stort men också lokalt. Ditt arbete är proaktivt, du kan omvandla övergripande perspektiv till praktisk handling. 

Som person är du trygg, stabil, har självinsikt och en hög integritet. Du är en person att lita på. Du är van att ta ansvar och driva arbetsprocesser självständigt. Ödmjukhet i kombination med tydlighet och handlingskraft tror vi är viktiga förutsättningar för att kunna skapa förtroendefulla relationer inom och utanför organisationen. Arbetet ställer stora krav på kommunikationsförmåga, såväl muntlig som skriftlig samt att kunna analysera och presentera material på ett professionellt och målgruppsanpassat sätt. 

Vi söker dig som har goda kunskaper och helst några års erfarenhet av att arbeta med säkerhet-, risk- och krishantering på en övergripande nivå. Det är bra om du har arbetat praktiskt utifrån Lagen om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (2006:544). För att komma in snabbt och lyckas i den här rollen är det även bra om du redan nu har en förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar. 

Tjänsten är säkerhetsklassad i klass 2 vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs och registerkontroll i enlighet med säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras.

Erfarenhet krävs

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1

Ansökan
Referensnummer: C29365/2019
Sista ansökningsdag: 2019-08-18

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. 

Varmt välkommen med din ansökan! 

Kontakt
Mikael Jansson
Resultatenhetschef
0226-64 50 39
mikael.jansson@avesta.se

Ulrica Blixt
HR-konsult
0226-64 53 38
ulrica.blixt@avesta.se

Förmåner
Vi månar om din hälsa och hos oss har du många fina friskvårdförmåner som exempelvis tillgång till gratis gym alla dagar i veckan, fria bad och fler trivsel- och friskvårdsaktiviteter som vår fritidsförening erbjuder. 

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ange gärna att du hittade den lediga tjänsten på dagenssamhalle.se/karriär när du ansöker!

Sök jobbet
Utvalda platsannonser
40 lediga jobb just nu