Debattsvepet 18 dec

Coronakommissionens första rapport bör bli ett startskott för en svensk strategi där vetenskap ges ett betydligt större utrymme. Andra ämnen i debatten i dag är bland annat friskolor och järnvägssatsningar.

S: ”Rätten till kunskap måste sättas före rätten till vinst”

Sverige har haft ett av de mest högpresterande och jämlika skolsystemen i världen – dit ska vi nå igen. För att vända trenden med ökande skillnader mellan elev med olika bakgrunder krävs politisk vilja och mod – men också genomgripande förändringar inom skolsystemet, skriver tre företrädare för Socialdemokraterna i SKR: Anders Henriksson, Katrin Stjernfeldt Jammeh och Kenneth Handberg.
Läs hela artikeln på Dagens Samhälle

”Så förbättras upphandlingarna av vårdtjänster”

Att kostnaderna för inhyrd vårdpersonal fortsätter att öka i regionerna beror sannolikast på att det sker för många direktupphandlingar utanför ramavtal. Det gemensamma arbetet med att skapa bättre förutsättningar för upphandling av vårdtjänster är därför glädjande. Vi vill bidra genom att erbjuda en referensgrupp, skriver Kompetensföretagens ordförande Eva Domanders och förbundsdirektör Patrik Eidfelt.
Läs hela artikeln på Dagens Samhälle

”Hur blir det med trafiksatsningar i Kronoberg, Tomas Eneroth?”

Kommuner och regionen är positiva till att förhandla och eventuellt vara delaktiga i finansieringen av ett dubbelspår mellan Växjö och Alvesta. Men trots att sträckan är en av de hårdast belastade i Sverige saknas den i Trafikverkets plan för åren 2022–2033, skriver bland annat Katarina Brännström (M), riksdagsledamot Kronobergs län, och Mikael Johansson (M), ordförande i styrelsen för Region Kronoberg.
Läs hela artikeln på Smålandsposten (öppnas i ny flik)

Håll koll på

11.00