Tema digitalisering Hela debatten

"Viktigt att inte bara se farhågorna med det nya"

Vi arbetar ständigt med att utveckla kvaliteten och våra metoder för att säkerställa att vi bara tar emot patienter som lämpar sig för den typ av vård vi kan ge, skriver Kry i en replik. 

REPLIK Digitaliseringen kommer onekligen innebära stora förändringar för hur vi läkare arbetar. Därför är en diskussion om vilka möjligheter digitaliseringen ger samt hur läkarens roll kommer att förändras som en effekt av ökad digitalisering mycket välkommen. Möjligheten att idag träffa läkare via till exempel video i mobilen är, precis som ordföranden i Svenska Läkaresällskapet, Stefan Lindgren skriver, positivt för både tillgänglighet och valfrihet.

Lindgren gör också helt rätt i att även ta upp frågan om kvalitet. Naturligtvis finns det idag begränsningar kring vad som kan göras digitalt. Här ligger ett stort ansvar på oss som digitala vårdgivare. Vi måste arbeta noga med triagering för att säkerställa att vi bara tar emot patienter som lämpar sig för den typ av vård vi kan ge.

Idag sker detta i flera steg som bygger på tydlighet i kommunikation gentemot den vårdsökande. Det börjar redan på hemsida och i extern kommunikation där vi tydligt beskriver vilka symptom som vi kan hjälpa till med. När en vårdsökande sedan loggar in på appen har vi ett begränsat och lämpligt antal symptom för patienten att välja mellan. Beroende på hur den vårdsökande fyller i symtomformulär kan vårt system uppfatta om ärendet inte lämpar sig för digital bedömning eller om läget är så pass akut att personen borde söka sig till sjukhus. I sådana fall dyker det upp information som ger den vårdsökande råd om var den borde söka vård.

Ett sista steg i triageringen görs av våra läkare under pågående videomöte om det visar sig att en patients symtom inte går att bedöma digitalt. Läkaren förklarar då läget, hänvisar till rätt vårdnivå och vi på KRY belastar då varken den vårdsökande eller det offentliga ekonomiskt. Arbetet med att utveckla triageringen är något som sker kontinuerligt med målet att alla de som söker vård hos KRY är personer med behov som vi kan behandla.

Våra läkare har alla erfarenhet från den fysiska primärvården och använder samma bedömningskriterier som där. Idag bedömer vi att vi kan hantera ungefär 60 procent av de besök som sker på en fysisk vårdcentral. Ju mer tekniken utvecklas desto högre kommer den här siffran sannolikt att bli.

Det är viktigt att inte bara se farhågor kring kvaliteten i samband med nya sätt att arbeta. Med ökad digitalisering finns en stor möjlighet att även utveckla och förbättra kvalitetsarbetet. Genom kontinuerlig mätning och insamling av data kan vi i realtid följa upp diagnoser och förskrivning ner på individnivå för att säkerställa att riktlinjer följs. Vi kan utifrån det också coacha våra läkare så att de når sin fulla potential. Genom en intern kommunikationsplattform kan våra läkare i realtid få hjälp av erfaren kollega i händelse av osäkerhet kring bedömningen. Vidare finns stora möjligheter kring bättre beslutsstöd för läkare och hjälp med till exempel följsamhet och återkoppling för patienterna.

Ett utvecklat kvalitetsarbete inom vården är något vi ser fram emot att samarbeta vidare kring, med professionens organisationer, akademi, fackförbund och relevanta myndigheter.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.