Elever

Vi vill bygga ut resursklasserna kraftigt!

Jag får många brev från förtvivlade föräldrar vars barn förvägras det stöd de behöver – och har rätt till! – i skolan, skriver Lotta Edholm apropå medierapportering om barn som tillbringar skoldagarna med Netflix och Youtube. 

Nu är det sommarlov för Sveriges elever. Men tyvärr finns det alldeles för många barn som har en klump i magen för hur det ska bli när terminen börjar. I dag förvägras många elever det stöd som just de behöver i skolan – trots att kunskapen om hur de kan klara skolan faktiskt finns.

Det handlar till exempel om nioåriga Meja på Ekerö som, istället för att få det stöd som hon behövde, fick sitta ensam utan skoluppgifter under en längre tid på sin skola. Det Meja berättar att hon gjorde under terminen är hjärtekrossande: ”Jag kollade på datorn och på Ipaden. Jag kollade mest på Netflix och Youtube, och så spelade jag spel”.

Meja fick inte vad hon behövde. Samtidigt lades resurser på att låta en elevassistent sitta vid hennes sida – en assistent som, trots att denne säkert gjorde sitt bästa, inte kunde ge henne rätt undervisning och stöd. 

Och hon är inte ensam. Jag får många brev från förtvivlade föräldrar med liknande erfarenheter. Att skolan fortfarande sätter in så många assistenter, ofta utan utbildning, för barn med komplexa behov av stöd är helt feltänkt. Det är inte fler vuxna utan utbildning som löser problemen. Det krävs lärare med rätt utbildning, speciallärare och resursklasser för de elever som behöver det.

Att skapa resursgrupper med lärare som vet hur man undervisar och stöttar elever med till exempel autism behöver inte bli dyrare än att ta in outbildad personal. Tvärtom kan det krasst ekonomiskt, för att inte tala om välmåendet för eleven, bli resurssmartare att ge eleven rätt stöd istället för ett ickefungerande och ibland kontraproduktivt stöd.

I en undersökning som Autism- och Aspergerförbundet gjort (pdf här) i år angav nästan sex av tio föräldrar att deras barn varit hemma från grundskolan under året av andra skäl än sjukdom eller ledighet. Var tionde hade varit borta i mer än fyra veckor. Anledningarna var i huvudsak bristande skolmiljö och stöd i undervisning och sociala situationer. Bara i Stockholm visar stadens uppskattningar på att det finns hundratals hemmasittare, även om en riktig mätning inte har gjorts sedan Liberalerna styrde skolan senast. Många elever går miste om en fungerande skolgång.

Tyvärr lever alltför många skolpolitiker kvar i tron att allt ska lösas av de undervisande lärarna och inom befintlig klass. På alltför många håll saknas lösningar som ger en fungerande skolgång för de elever som har mycket stora stödbehov.

Det behövs fler möjligheter att kunna få särskilt stöd under delar av skolgången eller under längre tid. Men de resursklasser som finns i Stockholm har nyligen varit nedläggningshotade. Jag vill att de byggs ut kraftigt. Mindre kommuner som har svårt att starta egna grupper med rätt kompetensnivå behöver samverka och hitta gemensamma lösningar som fungerar för eleverna.

Jag tänker inte stå och se på medan barn med behov av stöd blir förlorare i skolan. Tvärtom vet jag hur oerhört viktigt kunskap och utbildning är – för alla barn och unga. Inga elever ska lämnas ensamma kvar i höst.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.