Debatt
Flygtrafik
14 september 2019 kl 05:05

Vi tror på en flygande morgondag!

Man får gärna avstå att flyga om det medför skuldkänslor. Man är även fri att tro att förbud, skuldbeläggande och isolering ska frälsa världen. Problemen uppstår när man dogmatiskt ska tvinga på andra människor exakt samma syn, skriver moderata kso:erna Leif Gripestam, Olov Holst och Parisa Liljestrand.

Det här är en opinionstext

Den politiska vänstern i Sverige blir allt mer förvirrad. Man slår sig stolt för bröstet för att fler människor får upp ögonen för Sverige genom turism. Samtidigt lyckas man med konststycket att göra samma fenomen – det vill säga flygande och turism – till något skambelagt för svenskar att utöva. Det är positivt när kineser och amerikaner upptäckt den svenska förträffligheten, men skampåle för den svensk som vill byta erfarenheter eller upptäcka amerikansk eller kinesisk kultur.

Det är knappast nytt för den samlade vänstern att förbjuda allt som i de egna ögonen framstår som hemskt. Drabbas man av akut klimatångest räcker det inte med att avstå från att flyga själv, man måste tvinga sin omgivning att göra detsamma.

Allt för få verkar komma ihåg att EU från början var ett fredsprojekt med den bärande tanken att det var bättre att tala med varandra än att kriga. Filosofen Frédéric Bastiat lär ha sagt att ”när varor slutar röra sig över gränser gör soldater det istället”. Därför är det glädjande att varje dag exporteras varor med flyg till ett värde av 1 miljard kronor från Sverige.

Struntar man i freden är miljön ett återkommande argument för flygskam. Flyget står för 2 procent av de globala utsläppen. 1,4 miljarder människor spås turista nästa år. Samtidigt ökar turismen med mellan 40-50 miljoner per år, främst i tillväxtekonomier. Vänsterns stora indignation här tycks vara den 2,4-faldiga ökningen av den privata konsumtionen i tillväxtekonomier, högre disponibla inkomster och en nära fördubbling av medelklassen över hela världen. Att människor som tidigare svälte nu har råd med en flygbiljett är tydligen ett klimatproblem. Sedan har vänstern aldrig excellerat i människosyn.

Ryktet om flygplanens död är starkt överdriven. Boeings prognos över nytillverkade flygplan de kommande 20 åren ligger på 37 000, det är 35 stycken i veckan. En förnyelse av världens flygplansflotta är en viktig del i att minska utsläpp. De senaste 60 åren har flygplanen blivit 70 procent mer bränsleeffektiva per personkilometer.

Man får gärna avstå att flyga om det medför skuldkänslor. Man är även fri att tro att förbud, skuldbeläggande och isolering ska frälsa världen. Problemen uppstår när man dogmatiskt ska tvinga på andra människor exakt samma syn. Historien har visat att när fria människor och fri marknad fått möta framtidens problem utan politisk klåfingrighet kan tillsynes omöjliga saker bli möjliga. Därför tror vi på en morgondag där man ska slippa ta båten till USA utan att världen går under.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.