bilism

Vi måste cykla och åka tåg, inte köra bil

Vi behöver modernisera Sverige och där får bilen en allt mindre roll. För de långa resorna behöver vi höghastighetståg. För de korta resorna är cykeln oslagbar, skriver Oskar Forsberg, kommunpolitiker (MP) i Botkyrka, i en replik. 

Replik. Anders Ydstedt och Kalle Bäck försöker argumentera för att bilen är en mänsklig rättighet och att den är en förutsättning för att kunna resa fritt. Det är en häpnadsväckande problembeskrivning. Är det frihet att sitta i bilkö? Är det frihet att snurra runt på stora parkeringar i jakt efter en parkeringsplats? Är det frihet att det kostar 30-40 000 kronor per år att äga och köra bil?

Läs också

I Agenda 2030, som alla världens länder antagit, står det både att vi ska minska klimatpåverkan och att vi ska bygga hållbara städer där kollektivtrafiken ska prioriteras. Städer som Oslo, Paris och Bogotá, men även Stockholm och Malmö, vågar gå före och minska bilismen till förmån för kollektivtrafik, cykel och gång.

Vi behöver modernisera Sverige och där får bilen en allt mindre roll. För de långa resorna behöver vi höghastighetståg som bekvämt tar oss mellan Stockholm, Göteborg och Malmö på några timmar, och kanske även ner till kontinenten? Även tågtrafiken i hela landet måste byggas ut med exempelvis Norrbotniabanan. För de korta resorna är cykeln oslagbar, den är allt det som bilen inte är: billig, miljövänlig, hälsosam och yteffektiv.

Ydstedt och Bäck tycker att alla problem med bilen är på väg att lösas, men hur löser man det stora utrymme som bilen kräver? Breda motorvägar och enorma ytor för parkering. Hur löser man folkhälsoproblemen som uppstår när barn blir skjutsade till skolan i stället för att gå och cykla?

Ofta brukar motorjournalister och opinionsbildare säga att mer infrastruktur löser allt, då blir det säkrare, mindre köer och mer miljövänligt. Bara vi bygger en till motorväg så ska du se att köerna försvinner. Om vi bara bygger ett till parkeringsgarage så ska alla hitta p-plats lätt. Men tyvärr är det inte så det fungerar, titta bara i USA eller Kina där man har motorvägar med 15-20 filer, ändå är det kö. Det bästa sättet för att minska köerna är färre bilar vilket ger mer plats bussar, yrkestrafik och de som verkligen behöver bilen.

Argumentet att vi måste köpa fler bilar i Sverige för att nå upp till EU-snittet köper jag inte heller. Ska vi sträva efter att nå upp till EU-snittet inom andra områden då också? Arbetslösheten inom EU är ju 7,1 procent i stället för Sveriges 6,3 procent. Om vi hade följt genomsnittet för antalet döda i trafiken skulle det vara 520 personer jämfört med Sveriges 254 (år 2017). Att försöka efterlikna resten av EU är inget eftersträvansvärt om vi vill att samhället ska utvecklas. Någon måste ta täten för att förändring ska ske!

I innerstäderna behöver vi inte bilen, där finns kollektivtrafik och cykel som fungerar bättre. Då får vi mer utrymme till bostäder, träd, uteserveringar och plats att leva. Samtidigt blir luftkvalitén bättre, utsläppen mindre och människor hälsosammare.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.