Höghastighetståg

”Vi hjälper gärna till med århundradets tillväxtchans”

Näringslivet i östra Götaland ser bygget av höghastighetsbanan från Stockholm till Göteborg och Malmö som århundradets tillväxtchans. Vi stöder SKL:s uppmaning till regeringen att satsa extra på förverkligandet av den – samtidigt som vi är beredda att bidra mer, skriver företrädare för Östsvenska Handelskammaren och storbolagsgruppen Vision East Sweden.

REPLIK. ”Är du beredd att anslå extra resurser Eneroth?” skriver Lena Micko (S) m fl i en debattartikel i Dagens Samhälle den 13 mars 2019.

Region East Sweden ligger i tillväxtstråket från Linköping till Stockholm. Det är en pulserande arbetsmarknadsregion med ett pärlband av växande kommuner, strategiskt belägna mellan Sveriges två största städer och med stor potential söderut. Inom 30 mil finns 80 procent av Sveriges BNP, 80 procent av företagen och 80 procent av befolkningen.

Östsvenska Handelskammaren representerar närmare tusen företag i regionen, varav ett 20-tal tillhör Sveriges största. Dessa bolag har gått samman i framtidssatsningen Vision East Sweden, som ett sätt att agera positiv med- och motpart till det offentliga i frågor om vår regions utveckling.

SKL och flera berörda kommuner och regioner framför i debattartikeln att en ny höghastighetsbana kommer att bidra till en positiv utveckling för Sverige. Det är en bild som vi delar till fullo. Höghastighetsbanan genom södra Sverige, där Ostlänken är den första och planeringsmässigt längst gångna delen, är i allra högsta grad en del av den utvecklingen – för att inte säga den viktigaste. Vi ser höghastighetsbanan som århundrades tillväxtchans.

Vi delar även kommunernas och regionernas önskan om en diskussion kring finansieringen av höghastighetsjärnvägen, och stämmer in i välkomnandet av infrastrukturministerns öppning för alternativa finansieringsformer. Tiden är en avgörande faktor för att vi ska kunna ta tillvara på den här möjligheten.

Likt kommunerna och regionerna står också det privata näringslivet inför stora utmaningar gällande bland annat kompetensförsörjning. Inte minst när det gäller bygget av höghastighetsbanan. Nätverket kring Ostlänken, East Sweden Infra Cluster, har beräknat att minst 25 000 årsarbeten kommer att krävas för att driva projektet i hamn, vilket är en enorm affärsmöjlighet – men också en jätteutmaning. Handelskammarens medlemsföretag, liksom svenskt näringsliv generellt, anger brist på rätt kompetens som det största tillväxthindret. Framför allt saknas utbildade inom IT, bygg och ingenjörer. Så att bredda arbetsmarknadens upptagningsområde och attraktivitet är högst angeläget.

Kommunerna och regionerna längs stråket menar att för att höghastighetsbanan ska byggas så snart som möjligt, bidrar de gärna med mer än de hittills lovat i form av medfinansiering, ökat bostadsbyggande och anslutande kollektivtrafik. Näringslivet välkomnar det uttalandet, med ett liknande löfte:

Vi vill också bidra på de sätt vi kan. Vårt lands utveckling är inte bara det offentligas ansvar. Från näringslivets sida ser vi det som en möjlighet, men också vår skyldighet, att förverkliga århundradets tillväxtchans. Det krävs förberedelser för att kunna ta vara på den, och här samarbetar redan företag med varandra och med det offentliga. Om regeringen likt regionerna och kommunerna bidrar med extra resurser, kommer näringslivet att leverera å vår sida. Tillsammans kommer vi då på rätt spår för att föra Sverige in i framtiden.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.