Drivmedel

Vi behöver biodrivmedel som kan leverera fossilfrihet

Själva syftet med vår debattartikel var just att visa att vi behöver säkra förutsättningar för de transportköpare, åkerier och bussbolag som vill gå före. För detta krävs så klart höginblandade biodrivmedel som kan leverera fossilfrihet, slutreplikerar Anders Roth och Svante Axelsson. 

Slutreplik. Reduktionsplikten är inrättad för att utgöra en miniminivå för inblandningen av förnybara bränslen. Genom att det förnybara tvingas in är konstruktionen okänslig för EU-regler om skattebefrielse på biodrivmedel som bara tillåtits som tidsbegränsade undantag. Det ger den långsiktighet drivmedelsproducenterna behöver för att satsa på storskalig produktion.

Eftersom tillgången på biodrivmedel ännu inte hunnit öka i takt med den ökade efterfrågan har det, precis som Energifabriken skriver i sin replik blivit svårare för dem som redan i dag vill köra helt fossilfritt. Själva syftet med vår debattartikel var just att visa att vi behöver säkra förutsättningar för de transportköpare, åkerier och bussbolag som vill gå före. För detta krävs så klart höginblandade biodrivmedel som kan leverera fossilfrihet.

Det är nu osäkert om EU-kommissionen kommer att fortsätta godkänna skattebefrielse på höginblandade drivmedel som gäller till och med nästa år. Vi uppmanar regeringen att ta strid för en förlängning i minst tre år till, men det är också viktigt att föreslå ett långsiktigt upplägg för höginblandade drivmedel där reduktionsplikten på något sätt finns med för att säkra att det inte blir tvärstopp om skattereglerna förändras.

Meningen är inte att de ska räknas in i nuvarande reduktionsplikt utan vi måste hitta en ny modell. Man kan till exempel tänka sig en separat reduktionsplikt för höginblandade drivmedel. Hur utformningen ska se ut bör tas fram i dialog med både producenter, återförsäljare och transportföretag.

Reduktionsplikten ska inte vara ett tak utan ett golv som våra ambitiösa företag, kommuner och regioner kan utgå från när de höjer tempot på vägen mot fossilfria transporter. Nu måste vi tillsammans skapa förutsättningarna för dem att lyckas.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.