Bostäder

Växla upp integrationen med allmännyttans hjälp

I en tid då utanförskap och brist på överkomliga bostäder fortfarande präglar många kommuner, vill jag påminna om allmännyttans möjligheter att bidra till ett bättre samhälle. I Botkyrka har vi valt att byta vår affärsplan mot en allmännyttig plan – och det kan fler bostadsbolag göra.

De allmännyttiga bostadsbolagen har och tar redan ett samhällsansvar, men med kloka beslut kan vi göra ännu mer.

I Botkyrka gör vi det i form av genomtänkta upprustningar, lyhördhet för lokalsamhället och samarbeten med kommun, arbetsförmedling, polis och föreningar. 

Botkyrkabyggen står inför stora utmaningar och den allra största handlar om renovering. Här ställs vårt allmännyttiga uppdrag på sin spets. Vi har 8 000 lägenheter i behov av upprustning och många hyresgäster med små plånböcker. Att renovera så många hem på kort tid och på ett sätt som våra hyresgäster har råd med - samtidigt som bolaget behåller en god ekonomi - är inte lätt. Men det har gett oss viktiga insikter som stärker vårt arbete med social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Vi har även valt att byta vår affärsplan mot en allmännyttig plan. Jag är övertygad om att den kan ge mod och inspiration även till andra bostadsbolag, kommuner och företag som vill vara med och bygga ett starkt samhälle. 

Många av våra bostäder ligger i utsatta områden med kriminalitet och hög arbetslöshet. Men där finns också starka lokalsamhällen, stolthet och sammanhållning.

I Storvreten blomstrar parkerna om våren och barnen har promenadavstånd till friluftsområdet Lida där Skogsmulle föddes. I Fittja finns ett mycket levande föreningsliv, många bor kvar generation efter generation ett stenkast från Albysjön. Det är den verklighet som Botkyrkabyggen jobbar i. Här bor våra hyresgäster som vi värnar om. Här skapar vi samhällsnytta.

Som en del av vår allmännyttiga plan har vi även beslutat oss för att skala ner våra upprustningsprojekt. När Botkyrkabyggen nu renoverar i Fittja byter vi i princip bara stammarna och badrummen och gör de åtgärder vi måste enligt reglerna. Möjligheterna att lyckas i Fittja är goda då det finns ett starkt lokalsamhälle, som vi länge varit en del av, och vi har vi täta avstämningar med engagerade entreprenörer kombinerat med tydliga krav.

Resultatet är lägre hyreshöjning än hos många andra bostadsbolag, vilket är mycket viktigt. Den disponibla inkomsten bland våra hyresgäster i Fittja är i snitt 27 800 kronor per hushåll och månad. Att kombinera renoveringar med genomtänkta hyresjusteringarna är därför att ta socialt ansvar. Vi vill ju att våra hyresgäster ska stanna. Dessutom påverkar det på ett positivt sätt kommunens skatteintäkter. Folk väljer att bo kvar och betala skatt i Botkyrka istället för att dra vidare.

Efter noggranna interna analyser och många möten med de boende har Botkyrkabyggens renoveringsstrategi därför kokats ned till:

• Hyresgästerna bor kvar under renoveringen

• Vi renoverar bara det som är nödvändigt, slänger inte ut material och kök som fungerar bra

• Vi involverar hyresgästerna och uppmuntrar till delaktighet

• Vi renoverar till en standard som hyresgästerna är villiga att betala för och anser sig ha råd med

• Vi erbjuder tillval för de hyresgäster som vill det.

Min bedömning är att fler bostadsbolag kommer behöva göra så lite som möjligt i sina renoveringar och byggbolagen behöver fokusera på de åtgärder som krävs för att husen långsiktigt ska må bra. Jag ser också stora möjligheter för kommunerna att med fler och täta ägardialoger med allmännyttan gemensamt utveckla kommunen utifrån sina respektive uppdrag, i till exempel jobbskapande åtgärder och trygghetsarbete. 

Använd allmännyttan rätt, så kan vi tillsammans växla upp arbetet med integration och inkludering, trygghet och jobb. Det är viktiga steg för ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart samhälle.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.