Debatt
Patientsäkerhet
10 mars 2020 kl 13:11

”Vårdförbundet har inte förstått domen”

Patientsäkerhetslagen är en kuliss av omsorg om patienter när det i själva verket bara är ett system för att göra personalen fri från personligt ansvar, skriver Dennis Brinkeback i sin slutreplik till Vårdförbundet.

Det här är en opinionstext

Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro replikerar den 9 mars 2020 på min artikel "Slarvande vårdpersonal måste ställas till svars" och skriver att ”det finns inget försvar för uppsåtliga  eller medvetet vårdslösa handlingar som skadar patienter. De fallen bör även i fortsättningsvis behandlas i domstol.”

Ja, men tingsrättens dom i barnmorskefallet handlar inte om uppsåtligt handlande, utan om grov oaktsamhet. I likhet med alla andra i samhället så gäller Brottsbalkens bestämmelser (Brb 3:8) även sjukvårdspersonal. Det handlar om oaktsamhetsbrott och inte om uppsåtligt handlande som Sineva Ribeiro tror.

Vårdförbundets replik är helt i linje med Vårdförbundets och Läkarförbundets dribblingar i Patientsäkerhetsutredningen, som ledde till Patientsäkerhetslagen den 1 januari 2011. Där talas det hela tiden om oaktsamhet (slarv) som ”misstag” och det skulle inte finnas något ”syndabockstänkande”. 

Man såg till att ta bort disciplinansvaret och inrättade låtsasverksamheten IVO. Det talades om att övergå till ett systemtänkande, istället för personligt ansvar för personalen. Det handlade om ansvarsfrihet för personalen och inte om patienträttigheter.

Det som inte kan förhindras är att enstaka oaktsamhetsfall går till domstol, som vållande till kroppsskada respektive vållande till annans död.  Men det är så få fall så det tillhör undantagen.

Det system som etablissemanget har lyckats skapa genom Patientsäkerhetslagen är en kuliss av omsorg om patienter när det i själva verket bara är ett system för att göra personalen fri från personligt ansvar.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.