Debatt
Lärare
8 september 2014 kl 13:56

Denna artikel publicerades för 6 år sedan

Vantolka inte vår skolranking!

Det går inte att lyfta ut enskilda kriterier i Lärarförbundets skolundersökning och använda dem som förklaring till varför en kommun placerar sig bra eller dåligt. Det är arbetet med skolan sammantaget som avgör, skriver Lärarförbundets samhällspolitiska chef i en replik.

Det här är en opinionstext

Sofi Klang
samhällspolitisk chef Lärarförbundet

REPLIK Lärarförbundets rankning Sveriges bästa skolkommun är den bredaste rankingen i sitt slag och har granskats av forskare vid Lunds universitet. Liberala Ungdomsförbundets före detta vice ordförande Majad Safaee gör i sin artikel i Dagens Samhälle 4 september ett försök att analysera rankingen genom att dissekera enskilda kriterier.

Men det går inte att lyfta ut enskilda kriterier i undersökningen och använda dem som förklaring till varför en kommun placerar sig bra eller dåligt. Det är arbetet med skolan sammantaget som avgör. Gemensamt för de kommuner som placerar sig i toppen är att de jobbar långsiktigt och målmedvetet och sätter skolan högt i prioritet.

Sveriges bästa skolkommun väger in 14 kriterier som alla spelar en viktig roll för en bra skola. Forskningen är enig om att läraren är den enskilt viktigaste faktorn för en elevs resultat. Sverige står inför en lärarkris med en brist på uppemot 50 000 lärare inom bara 5-6 år. Höjda löner är avgörande för kommunernas möjlighet att rekrytera och behålla välutbildade och skickliga lärare. De kommuner som vill vara bra skolkommuner måste vara attraktiva arbetsgivare och det kommer bli än viktigare i takt med att lärarkrisen blir större.

Skolans kvalitet spelar stor roll för kommuninvånarna. I en undersökning från Novus uppger sju av tio att skolkvalitet har betydelse för vilken kommun man väljer att bosätta sig i.

Genom att utse Sveriges bästa skolkommun vill Lärarförbundet sprida kunskap om vad som fungerar bra i skolan och vad som fungerar mindre bra. Vi vill uppmuntra kommuner som ger sina elever, lärare och skolledare goda arbetsförutsättningar. Vi vill uppmärksamma kommuner som når goda resultat.

Vi tror att jämförelser driver utveckling. Det är bra att lyfta på stenar, se brister, lära av andra och dela med sig av goda erfarenheter. Förhoppningen är att Sveriges bästa skolkommun ska inspirera kommuner att satsa på dem som skapar den goda skolan – elever, lärare och skolledare. Att satsa på skolan är en oöverträffat god investering för framtiden.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 8 september 2014 kl 13:56
Uppdaterad: 8 september 2014 kl 14:05

Skribent

Sofi Klang
samhällspolitisk chef Lärarförbundet