Debatt
Flygtrafik
19 mars 2020 kl 19:05

Välfärden är viktigare än flygplatsen, kommuner

Varje år lägger det offentliga hela 400 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar på stöd till lokala flygplatser. Är det verkligen rimligt? Västerås tyckte inte det, och det gör inte vi heller. Därför uppmanar Grön Ungdom fler kommuner att följa Västerås exempel och lägga ned sina lokala flygplatser.

Det här är en opinionstext

Efter att ha spenderat 100-tals miljoner av skattebetalarnas pengar på den lokala flygplatsen fick Västerås kommunpolitiker till slut nog. I förra veckan meddelade Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Liberalerna att Västerås flygplats, som bara förra året gick back med 24 miljoner kronor, ska läggas ned. Mitt under brinnande klimatkris och i ett läge där kommunen har tvingats skära i välfärden gick det inte längre att försvara det kommunala flygplatsstödet.

De senaste åren har många svenskar fått upp ögonen för hur deras livsstilsvanor påverkar klimatet. Allt fler väljer bort bilen, köttet och flyget av klimatskäl. Detta är en positiv trend som bör uppmuntras, men ska vi klara av att minska utsläppen i tid krävs politisk förändring. Det räcker inte att engagerade människor gör medvetna val om de samtidigt tvingas betala för flygindustrin genom skattsedeln.

Många som vill behålla flygplatsstödet argumenterar för de regionala flygplatsernas roll i den lokala ekonomin, att det vore negativt för näringsliv och tillväxt om flygplatserna försvann. Samma personer har svårt att svara på hur en industri som varje år är beroende av skattepengar för att inte gå under, är positiv för kommunens ekonomi. Västerås flygplats är långt ifrån det enda exemplet på en regional flygplats som årligen gör miljonförluster. Faktum är att det finns ungefär lika många exempel som det finns regionala flygplatser i Sverige.

Varje år lägger det offentliga hela 400 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar på stöd till lokala flygplatser och i veckan meddelade regeringen att man vill stötta flygindustrin med totalt fem miljarder som en följd av coronakrisen. Den globala epidemi som just nu drabbar världens länder utgör ett hårt slag mot alla delar av ekonomin. Men klimatkrisen upphör inte bara för att coronakrisen har hamnat i centrum. Det är givetvis positivt att regeringen gör vad de kan för att stötta drabbade företag och stabilisera det ekonomiska läget. Generella stimulansåtgärder behövs och är bra. Att regeringen väljer att skyffla pengar till flygindustrin är däremot oacceptabelt.

Att skattepengar går till infrastruktur är kanske inte så konstigt, men det tåls att ifrågasätta om dessa enorma summor är försvarbara. Är det verkligen rimligt att använda skattepengar för att täcka upp för en av de mest klimatskadliga industriernas förluster? Västerås tyckte inte det, och det gör inte vi heller. 

Politik handlar om prioriteringar. Och i tider av nedskärningar är det kärnverksamheten som måste prioriteras. Både regeringen och sveriges kommuner har en skyldighet att sätta invånarnas välfärd framför flygindustrin. Det är en skyldighet, inte bara mot alla de som kommer drabbas av klimatförändringarna, utan också mot skattebetalarna. Vi vill prioritera hållbara städer, en stark välfärd och ett samhälle där det inte är upp till enskilda individer att göra uppoffringar för att rädda klimatet. Det är dags att sluta subventionera flyget och istället börja investera i framtiden.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 19 mars 2020 kl 19:05
Uppdaterad: 19 mars 2020 kl 19:00

Skribenter

Lovisa Berglund
infrastrukturpolitisk talesperson Grön Ungdom 
Rebecka Forsberg
klimat- och miljöpolitisk talesperson Grön Ungdom 
Julius Eberhard
ekonomiskpolitisk talesperson Grön Ungdom