Debatt
Taxibranschen
16 augusti 2016 kl 07:45

Denna artikel publicerades för 3 år sedan

”Våga bygg moderna städer med samåkning”

Kommuner och landsting står inför stora utmaningar inom transporter och kommunikationer. För att klara dem måste politikerna ta på sig ledartröjan och förbereda för nya moderna lösningar, som samåkning.

Det här är en opinionstext

Blekinge läns landsting påbörjade nyligen en försöksverksamhet med samåkning som ska komplettera den befintliga kollektivtrafiken för att bättre matcha invånarnas nya behov. Det är ett framsynt exempel på ett landsting som förstår möjligheterna som delningsekonomin för med sig och värdet av moderna transporter. Andra kommuner och landsting borde följa Blekinges exempel och gå längre genom att inkludera samåkning och liknande delningsekonomiska lösningar i kommunernas strategier för mobilitet och tillgänglighet.

Regeringen har tillsatt en utredning som den 1 december ska presentera ett förslag kring ny reglering av samåkning och taxi. I väntan på de nya reglerna kan kommuner och landsting ta på sig ledartröjan och redan nu förbereda för moderna transportmedel. I dag planeras städer baserat på gamla standarder med bilen, fotgängaren och cykeln i fokus. I morgon behöver framåtblickande städer också inkludera samåkning för att gå i takt med invånarnas behov.

Samåkning i fler svenska städer skulle göra det enklare att bo och arbeta i områden som inte har lika god tillgång till kollektivtrafik och taxi som storstäderna. Det är extra viktigt i tillväxtområden där planeringen av kollektivtrafik och investeringar i infrastruktur ofta går långsammare än det stigande behovet bland invånarna.

Mycket av debatten om Uber har kretsat kring vår samåkningstjänst UberPOP, som vi beslutade att stänga ner i maj då den pågående utredningen om nya regler drog ut på tiden. Vi fortsätter att erbjuda våra licensierade tjänster uberX, UberBLACK samt UberLUX i fem svenska städer, men vi tror starkt på samåkning och planerar att återlansera UberPOP så snart det är möjligt, och reglerna tillåter det.

I större svenska städer är transporter och kommunikationer redan väl utbyggda med en bredd från möjligheten att promenera till att ta cykeln, bilen, kollektivtrafiken, taxi eller Uber. I många mindre städer och regioner med stora avstånd är det emellertid ofta betydligt svårare att få ihop vardagen.

Svenskarna är mobila. Det visar inte minst de 171,000 unika aktiva resenärer som rest med hjälp av Ubers app de senaste tre månaderna. Vår app kopplar ihop förare och resenärer för en säker, pålitlig och prisvärd resa från A till B. Idag kan du ta en Uber i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Lund - men vår ambition är att finnas överallt.

Enligt en analys från Copenhagen Economics (2015) kan samåkning också skapa stora värden. När man studerade förväntade effekter av utbyggd samåkning i Stockholm kom de fram till att mindre köer och färre ensambilister skulle innebära cirka 870 miljoner kronor årligen. Mindre trafik är också bra för miljön, koldioxidutsläppen skulle minska med hela 49 000 ton i Stockholmsexemplet. De här samhällsvinsterna är för stora för att bortse från och skulle kunna komma fler svenska städer till del.

När PWC i rapporten “Cities of opportunity” listade de tre viktigaste faktorerna för att skapa en god livskvalitet i städer var mobilitet en av de viktigaste. Faktum är att kommun- och landstingspolitiker kan göra mycket när det kommer till mer mobila städer.

Mobilitet – och bra transporter och kommunikationer - är en framtidsfråga.

Fakta
Uber Pop

Till skillnad från Ubers andra tjänster, X, Black och Lux, där förarna har taxikörkort och -licens, har Pop varit öppen för privatpersoner som anslutit sig själva och sin bil

till Ubers bokningssystem och appar. Bolaget kallar det en samåkningstjänst, medan flera svenska myndigheter anser att det rört sig om en olaglig taxirörelse och uppåt

30 pop-förare har dömts i landets tingsrätter.

Regeringen har tillsatt en utredning som den 1 december ska presentera ett förslag kring ny reglering av samåkning.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.