Lärare

Välkommet att facket vill ha assistenter till lärarna

När Lärarförbundet föreslår lärarassistenter för att möta lärarbristen accepterar man samtidigt lägre lärartäthet. Det är en välkommen tillnyktring, skriver Svenskt Näringslivs skolpolitiska expert.

Lärarförbundet vill införa lärarassistenter för att möta lärarbristen. Administrativa och mindre kvalificerade arbetsuppgifter ska skötas av stödpersonal för att lärarna ska kunna koncentrera sig på yrkets kärnuppgifter.

I klartext betyder det att Lärarförbundet accepterar lägre lärartäthet i framtiden. Det är en välkommen tillnyktring. Vi är många som har kritiserat fackets ensidiga fokusering på antalet lärare i skolan.

Ingen ifrågasätter numera att lärarna är skolans viktigaste resurs. Forskningen är tämligen entydig i frågan. Det är med en stark, välutbildad och kompetent lärarkår som den svenska skolans negativa utveckling kan vändas.

Men högre lärartäthet är ingen garanti för högre skolresultat. OECD:s utbildningschef, Andreas Schleicher, gav Sverige en tydlig rekommendation för att höja Pisa-resultaten: bättre lärare är viktigare än mindre klasser.

Vi måste bli bättre på att värdera lärarna högt och utnyttja deras kompetens mer effektivt. Utvecklingen har länge gått åt fel håll.

I stället för att satsa på ett mindre antal högt kvalificerade lärare som arbetar med undervisningen, har kommunerna intresserat sig för att ha många lärare. Och lärarna får då vara allt från socialarbetare till administratörer. Ett skräckexempel är Halmstad, där kommunen vill att lärarna ska vara städare.

Lärarförbundet har i allra högsta grad varit bidragande till den här utvecklingen. Varje år presenterar de en rankning av Sveriges skolkommuner.

Den får stort genomslag i riksmedia och lokaltidningar. Hög lärartäthet är, tillsammans utbildade lärare, det tyngsta kriteriet. I rankningen viktas lärartätheten dubbelt mot övriga kriterier. Om ni menar allvar med att låta lärare vara lärare är det dags att ändra rankningen, Lärarförbundet.

Krisen i lärarförsörjningen ger oss en historisk möjlighet att diskutera hur skolans resurser kan utnyttjas mest effektivt.

Från Svenskt Näringsliv har vi varit tydliga med att lärarna är nyckeln – och att de därför ska behandlas som den värdefulla resurs de är.

Nu måste även skolpolitikerna och lärarfacken sluta att prata kvantitet och i stället satsa på lärarkårens kvalitet.

LÄS ÄVEN: Lärarförbundet: Jo, skolan behöver fler lärare

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.