Trängselskatt

Vägvalet är ett missnöjesparti

Det som avgjorde att det blev en folkomröstning, vid fel tid och med fel fråga, var inte bara Vägvalets förtjänst. Det som avgjorde var tidningens GT:s enorma kampanj, som saknar motstycke i termer av högljuddhet, skrämselpropaganda och praktiskt genomförande med Vägvalet som handräckning, skriver Anders Högström i en slutreplik om trängselskatten i Göteborg.

REPLIK Som vanligt har Vägvalet svårt med fakta och substans i sina debattinlägg och deras replik 30 oktober i Dagens Samhälle är inget undantag. Istället för att ägna sig åt sakfrågorna ger de sig också på person, i det här fallet mig. De påhoppen tänker jag inte bemöta. Låt oss istället titta på det lilla sakinnehåll som finns i deras replik.

Vägvalet påstår att jag har fel om att lagen om folkinitiativ inte följdes i Göteborg. De hävdar att det är en kommunal angelägenhet. I lagen står det att fullmäktige kan besluta om att hålla folkomröstning i fråga som fullmäktige kan besluta om. Kan fullmäktige besluta om att införa trängselskatt? Nej, det kan bara riksdagen. Kan Göteborgs fullmäktige besluta om att ta bort trängselskatten? Nej, det kan bara riksdagen.

Vägvalet påstod att de klart och tydligt klargjorde vad som kunde göras vid ett nej. Ja, de proklamerade att det är bara att stryka Västlänken (tågtunnel under staden) så kan trängselskatten tas bort. Och sedan då? Alla frågor om avtal med regioner, kommuner och staten - hur skulle de lösas? Skulle de ta över huvudansvaret för finansieringen? Hur skulle järnvägsinfarkten, som drabbar inte bara Västsverige, utan hela Sveriges järnvägssystem, lösas? Ibland är det lätt att vara ett missnöjesparti med en enda fråga på agendan. Man behöver inte ta något helhetsansvar.

Vägvalet påstår att göteborgarna kunde ha fått rösta långt tidigare än 2014. På denna punkt är jag beredd att hålla med Vägvalet, men intresset var inte så stort att de fick andra med sig på förslaget.

Det som avgjorde att det blev en folkomröstning, vid fel tid och med fel fråga, var inte bara Vägvalets förtjänst. Det som avgjorde var tidningens GT:s enorma kampanj, som saknar motstycke i termer av högljuddhet, skrämselpropaganda och praktiskt genomförande med Vägvalet som handräckning. Denna kampanj kommer att granskas av flera forskare och vi kommer framöver att få läsa flera rapporter och avhandlingar om fenomenet. GT:s chefredaktör Frida Boisen är väldigt stolt över att tidningen fått pris i San Francisco för sin unika kampanj.

Vägvalet skriver att de inte bara hade en fråga på sitt program utan att det var tre: Stoppa Västlänken, stoppa trängselskatten och krav på folkomröstning. Alltså: Vi kräver en folkomröstning för att stoppa trängselskatten och Västlänken som den finansierar. I min värld är det EN fråga. Andra partier hade svarat med mål inom skolan, barnomsorgen, äldreomsorgen, bostadsbyggandet, infrastrukturen och så vidare. Men inte Vägvalet. Det är lätt att vara ett missnöjesparti när man inte behöver ta ansvar.

Inte ens i den enda fråga man gått till val på.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.