Debatt
Färdtjänst
29 november 2016 kl 13:48

Denna artikel publicerades för 3 år sedan

V: Vi måste få ordning på Stockholms färdtjänst

Färdtjänsten i Stockholm präglas av ovisshet, försenade och inställda resor samt förtvivlade resenärer. Denna viktiga samhällstjänst har försämrats stadigt sedan Stockholms läns landsting tecknade ett nytt avtal med Cabonline i början av året. Nu är det dags att agera!

Det här är en opinionstext

I dagarna har medierna, främst Dagens Nyheter, återigen skrivit om färdtjänsten i Stockholm som stadigt har försämrats under året. Denna otroligt viktiga samhällsservice har blivit opålitlig, och flera brukarorganisationer har larmat. Kundnöjdheten har sviktat rejält. 

Färdtjänstens problem är en av de frågor som kommer att behandlas på SLL:s trafiknämnds möte i dag (tisdag 29/11).

Rapporteringen i media har handlat om uppgivna och förtvivlade färdtjänstresenärer, om bilar som kommer flera timmar för sent eller uteblir helt. Många av de vittnesmål som Dagens Nyheter skrivit om är fruktansvärda att läsa. Brukare beskriver hur deras livsvillkor kraftigt försämrats. Många upplever en stor utsatthet.

Resenärerna kommer inte längre i tid till jobbet, vilket för många leder till oro för att mista sin anställning. Personer som är beroende av färdtjänst vet inte heller när de kommer hem från jobbet, när de kan ge sina barn mat eller om de hinner följa med på barnens fritidsaktiviteter och föräldramöten. Problemen gör även att resenärer missar läkarbesök och andra viktiga sociala möten. 

Personer med färdtjänsttillstånd har oftast mycket lägre inkomst än de som inte har en funktionsnedsättning. Resegarantin fungerar därför inte, eftersom många färdtjänstresenärer inte har råd att ligga ute med tusentals kronor i avvaktan på att taxiresan återbetalas. De tvingas därför vänta i timmar och antingen beställa en ny resa eller avstå helt från att resa, om den beställda bilen uteblir. 

Informationen är det också illa ställt med. Färdtjänstresenären får ingen återkoppling på beställd resa utan får själv lov att ringa och fråga vad som blivit av beställd bil. Dessutom är det inte sällan mellan 30 och 40 minuters telefonkö till kundtjänsten.

Det är oacceptabelt att denna samhällstjänst inte fungerar. Dessa människor är i en utsatt situation. Politikerna måste därför jobba hårt för att hörsamma deras synpunkter och villkor, och lyssna på de engagerade handikappförbunden.

Många av problemen beror på att förarna är pressade och verkar under usla förhållanden. I ett längre perspektiv vill Vänsterpartiet att avtalet mellan landstinget och färdtjänstbolaget förhandlas om eller rivs upp. 

Men först och främst måste situationen för länets färdtjänstresenärer omedelbart förbättras genom några snabba åtgärder. Vänsterpartiet föreslår följande åtgärder:

  • I första hand att utöka kundtjänsten så att samtalet kopplas fram med högst 5 minuters väntetid. 
  • Att upphandlingen kompletteras så att den som beställt en resa informeras om och när en bil förväntas anlända via telefonsamtal eller via en app. 
  • Att resegarantin också ändras så att resenärer inte ska behöva ligga ute med pengar, oavsett vilket taxibolag de väljer.

Bakgrunden till försämringen av färdtjänsten är ett avtal från februari i år mellan landstinget och taxibolagen Taxi Kurir och Sverigetaxi, som ägs av riskkapitalistägda Cabonline group. De vann upphandlingen genom att kraftigt underbjuda alla konkurrenter.  När färdtjänstupphandlingen avgjordes förde vi i Vänsterpartiet fram våra  farhågor. Det kommer inte att bli bra med ett bolag som behandlar sina anställda på det sätt som Cabonline gör, menade vi. Men det borgerliga minoritetsstyret var nöjt – de hade ju kommit undan 100 miljoner billigare än föregående år. Det var även en utomordentlig affär för Cabonline, som mer eller mindre fick monopol på färdtjänsten i Stockholm.

Bolaget utnyttjar den överetablerade taximarknaden med sin hårda konkurrens. Förarnas villkor är usla – i snitt tjänar de runt 30 kronor i timmen. Men den borgerliga regimen bedömde att det är rimligt för landstinget att ingå avtal med ett bolag som erbjuder sina anställda vad som kallats slavkontrakt”. 

Det är fruktansvärda förhållanden att arbeta under.  Bevisligen får det också konsekvenser för färdtjänstresenärerna, i form av ovisshet och uteblivna resor.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.