Arbetsförmedlingen bantas Hela debatten

V: Tragiskt när arbetslösa görs till miljardmarknad

Privatiseringen av Arbetsförmedlingen är ansvarslös på Nuon-nivå, men får större direkta konsekvenser för pressade kommuner och utsatta medborgare. Att företag som Academedia nu ser fram emot en ny miljardmarknad varslar om tragedi, skriver Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiske talesperson Ali Esbati.

En förvaltningspolitisk katastrof är på väg att rullas ut med berått mod. Privatiseringen av Arbetsförmedlingen har alla ingredienser för att bli ett haveri. Och det är betydligt fler än den anonyme regeringskälla som kommer till tals i Svenska Dagbladet den 1 september som inser att detta är en ”mardrömssituation”.

Naturligtvis är det inte riktigt alla som kommer att bli förlorare i detta vettlösa marknadsexperiment, pådrivet av Almegas politiska gren Centerpartiet. Till exempel ser skolföretaget Academedia – i dagarna aktuellt för såväl glädjebetyg till elever som glädjeutdelning till aktieägare – fram emot att ”en ny miljardmarknad öppnas” (SvD den 29 augusti). Men för de arbetslösa, för samhällets möjligheter att bedriva aktiv arbetsmarknadspolitik och för många kommuners ekonomi, varslar detta om tragedi.

Åtta av tio kommuner räknar med högre kostnader när Arbetsförmedlingen avlövas på grund av M/KD/SD-budgetens servettskissartade neddragning av anslagen och den kaotiska tvångsprivatisering som utlovats i Januariavtalet. Det är en högst berättigad oro. Staten ska nu backa från sitt ansvar för arbetsmarknadspolitiken och samtidigt avrusta sig själv när det gäller att sköta de återstående uppdragen.

Kommunerna kommer fortsatt att ha ansvaret för de människor som bor där och som behöver stöd för att närma sig arbetsmarknaden. En del kommuner gör i dag goda insatser för denna målgrupp, en del inte. Men överföringen av ansvar, utan motsvarande finansiellt stöd från staten, kommer att drabba kommunsektorn hårt. Detta i ett läge när konjunkturen vänder, samtidigt som januarikamraternas ekonomiska paradnummer är att strö pengar över dem med högst inkomster, i stället för på eftersatta samhälleliga behov.

Det är ansvarslöst på Nuon-nivå, men med större direkta konsekvenser för pressade kommuner och utsatta medborgare.

Ivern att sätta in kommersiella sugrör i ett stort offentligt pengaflöde har övertrumfat sans och balans. Den kaotiska övergången i tandem med stora skillnader i regionala förutsättningar gör att även de privata aktörer som är tänkta att ta över verksamheten saknas eller är väg att packa ihop på många orter.

Det säger sig själv att situationen kommer att dra till sig en ännu högre andel av mindre nogräknade bolag när hela matchningsverksamheten på Arbetsförmedlingen ska läggas ut. Tanken att geniala – men tydligen inte dyra – kontrollmekanismer ska få marknadens osynliga hand att lösa alla problem är naiv, cynisk eller en olycksbådande kombination.

Sverige har haft en världsberömd och väl fungerande arbetsmarknadspolitik. Den har åsamkats stora skador, särskilt under Reinfeldt-regeringens år. Och visst har delar av kritiken mot Arbetsförmedlingen varit berättigad – det är inte lätt att navigera mellan kraven på att vara en kontroll- och bestraffningsmyndighet, och samtidigt hjälpa människor att växa in i en föränderlig arbetsmarknad. Men svaret är förstås inte ansvarsfrånskrivande och kommersiell rea.

Arbetsförmedlingen ska vara en central del av en genomtänkt, samhällstillvänd och lokalt förankrad aktiv arbetsmarknadspolitik. Personalen på myndigheten bör ges möjlighet att ägna huvudparten av sin tid åt att ta och upprätthålla kontakter med lokala arbetsgivare och arbetssökande, så att de kan hitta de öppningar och möjligheter som finns. Så agerar redan erfarna arbetsförmedlare när de får möjligheterna – och det är något att bygga vidare på.

Det är också en sådan statlig politik som borde efterlysas av kloka och ansvarskännande kommunpolitiker.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.