Alkohol

Utveckla gårdstillverkares möjligheter till försäljning

Alkoholpolitiken måste fortsätta att utgå från helhetsperspektivet, det vill säga både socialpolitiska och näringspolitiska intressen. Därför behöver vi fortsatt Systembolaget samtidigt som landsbygdens företag ges förbättrade möjligheter till försäljning av sina drycker.

Riksdagen har beslutat att enbart införa så kallad gårdsförsäljning om det inte hotar Systembolagets monopol. Det är ett klokt beslut att inte underminera den framgångsrika svenska alkoholpolitiken. Flera utredningar har dock visat att det inte är möjligt att förena försäljningsmonopolet med gårdsförsäljning. Mer angeläget blir då att i stället ge gårdstillverkarna ytterligare möjligheter till försäljning. Vi är väl medvetna om landsbygdens behov av fler framgångsrika företag – inte minst på livsmedelsområdet. Vi föreslår därför att Systembolagets ägardirektiv breddas med större krav på att bidra till kunskap och utveckling på mat- och dryckesområdet.

I dag finns drygt 460 ombud på lands- och glesbygd som levererar Systembolagets produkter efter att kunder någon dag i förväg lämnat in sin beställning. De utgör ett komplement till de 440 butikerna. Dessa ombud borde få liknande utbildningar i mat- och dryckeskunskap som Systembolagets egna medarbetare har men med ett särskilt fokus på lokala drycker och råvaror.

Tänk vilket mervärde det skulle ge för den svenska landsbygden med lokala ambassadörer för de drycker som produceras nära.

Utvecklingen av de lokala och småskaliga produkterna har faktiskt gått snabbare och bättre än jämförbara sortiment i de flesta EU-länder (enligt  National Alcohol Beverage Control Association). I Sverige beror det på att Systembolaget erbjuder etablerade försäljningskanaler för såväl små som stora producenter. Det innebär ett jämlikt marknadstillträde och möjlighet till distribution i hela landet. Många producenter uppskattar detta och inser att det vore svårare att klara dessa uppgifter på egen hand. Många europeiska tillverkare har inte tillgång till detta i sina egna länder.

I vårt land finns i dag cirka 300 småskaliga producenter som via Systembolagets 440 butiker exempelvis erbjuder 1 200 lokalproducerade ölsorter. Ja, det finns öl från mer än 250 svenska bryggerier och vin från mer än 30 svenska vingårdar. Dessutom säljs ett stort antal lokala alkoholfria produkter. Också det alkoholfria sortimentet har bidragit till en mycket positiv utveckling för svenska landsbygdsföretag. Faktum är att det alkoholfria sortimentet ökat försäljningsmässigt mycket bra de senaste åren, låt vara från en lägre nivå. Och allt ska gå att beställa vare sig man handlar i Slite på Gotland eller i Ljusnarsberg i Örebro län.

Regeringen har nyligen beslutat om en nationell livsmedelsstrategi som tydligt säger att vi behöver öka såväl vår produktion av livsmedel som vår export av densamma. Det gäller naturligtvis även dryckestillverkning. De små orternas företagaranda har de senaste åren tydligt skapat produkter och upplevelser i världsklass.

E-handeln med mat ökar, men samtidigt dras många av oss till det lokala, det genuina och hantverksmässiga. För såväl små som stora bryggerier, vinerier och destillerier innebär möjligheten till distribution i hela landet att små företag kan växa till större och smala hantverksprodukter kan nå en bredare målgrupp. Men det är samtidigt uppenbart att mer kan göras. En statlig aktör med butiker i landets samtliga kommuner kan och bör ta ett än större ansvar för dryckeslandet Sverige.

Ur ett folkhälsoperspektiv, där länsstyrelserna har ett regeringsuppdrag, är det tvivelsutan så att problemet inte är vad man dricker – utan hur mycket. Samtidigt är det ju så att sättet vi dricker är det som över tid kan påverka alkoholkulturen. Det är just därför som råd om dryck i kombination med mat behöver kunna ges också via ombuden. Den sortens rådgivning kan bidra till en mer kvalitets- och smakinriktad alkoholkonsumtion i hela landet och därmed gynna både företag och folkhälsa.

Alkoholpolitiken måste fortsätta att utgå från helhetsperspektivet, det vill säga både socialpolitiska och näringspolitiska intressen. Därför behöver vi fortsatt Systembolaget samtidigt som landsbygdens företag måste ha luft under vingarna. Detta kan gå hand i hand och våra förslag som är fullt genomförbara kan vara en del av den framtiden.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.