Debatt
Lärarlöner
15 augusti 2016 kl 11:39

Denna artikel publicerades för 3 år sedan

”Upp till arbetsgivaren att fördela lönesatsningen”

När parterna kom överens om hur satsningen lärarlönelyftet skulle göras lämnades stora möjligheter till lokal utformning, skriver Stefan Koskinen, Almega, i en replik till Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.

Det här är en opinionstext

REPLIK I artikeln ”Arbetsgivare använder lärarlyftet fel” pekar Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, finger åt vissa arbetsgivare i skolan för hur de valt att använda regeringens satsning på ett lärarlönelyft. Och det är förbluffande hur övertygad hon är om att hennes modell är den enda rätta när satsningen knappt har implementeras.

Men när parterna kom överens om hur satsningen skulle göras lämnades stora möjligheter till lokal utformning. Det ansågs viktigt att varje huvudman skulle få anpassa den så att den utvecklar skolan.

Och hur lönesatsningen fördelas på bästa sätt måste vara upp till arbetsgivarna. För förutom eleverna är det framför allt arbetsgivarna som har att vinna på att använda lönesatsningen på bästa sätt för att kunna erbjuda en så attraktiv arbetsplats som möjligt.

Bristen på lärare är som bekant akut och konkurrensen mellan olika arbetsgivare är stentuff, det kan Almega och våra medlemmar intyga.

Kunskapsskolan till exempel, som Fahlén nämner, tidsbegränsar inte lönetillägget som hon påstår. Det är permanent. Kunskapsskolan har däremot knutit lönetillägget till de uppdrag som lärarna har. Det handlar om ämneslagsledare och andra uppdrag som med lärarlönesatsningen nu ger ett extra lönepåslag till de som har uppdraget.

Att knyta lönetillägget till uppdrag är sakligt och tydligt. Det blir inte de lärare som är äldst, de som bäst kan övertyga om sin förträfflighet eller de som har bäst relation till chefen som får lönepåslag. Att knyta lönetillägget till uppdrag innebär också att möjligheten till högre lön finns inom räckhåll för alla lärare, inte bara de som en gång fått det. Det är märkligt att ett fackförbund som Lärarnas Riksförbund vill att bara vissa lärare ska få del av lönesatsningen i stället för att den ska vara tillgänglig för alla.

Kunskapsskolan vittnar om enbart positiv respons från sina lärare om sin modell. Har Åsa Fahlén ens pratat med dem som det handlar om?

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.