Pendling

”Tunnelbana inte bästa lösningen överallt”

Unionen vill bygga ut tunnelbanan till Täby och Tyresö. Det är onödigt och skulle innebära många miljarder i sjön.

Unionen lyfter i sin debattartikel fram att den ökande befolkningen i Stockholmsregionen leder till längre pendlingstider. Det är korrekt. Sedan presenteras en lösning där en utbyggd tunnelbana till Tyresö och Täby prioriteras högst. En märklig slutsats som skulle ge sämre kollektivtrafik.

Tyresö är en kommun som har en tät och pålitlig busstrafik. Alla kommundelar har egna direktlinjer till Stockholms innerstad. Det betyder att den överväldigande majoriteten av de Tyresöbor som pendlar in till Stockholm slipper byta transportmedel. I kommuner som domineras av tunnelbana och pendeltåg krävs i princip alltid detta extra byte. Alla matas till stationen. Det stärker inte kollektivtrafiken. Smidighet utan byten stärker kollektivtrafiken.

Tunnelbana till Tyresö är en oerhört dyr historia. Den närmaste ändpunkten finns i Skarpnäck dit är det drygt 8 kilometer. Till skillnad från läget i nordväst där tunnelbanan kan byggas vidare i marknivå till Barkarby och Järfälla krävs här en djupgående tunnel hela vägen. Detta då Flatens naturreservat och Ältasjön ligger i vägen. Det är många miljarder i sjön.

På vägen till Tyresö kan endast Älta passeras som station men den dragningen är inte den rakaste, vilket kostar ännu fler miljarder. Det ger ett totalt sett litet passagerarunderlag då Tyresö i dag har 47 000 invånare och Älta cirka 10 000. Med nu beräknad befolkningsökning fram till 2030 är vårt underlag fortsatt mycket mindre än i Nacka och Järfälla, dit tunnelbanan nu byggs.

För att få effektivast möjliga kollektivtrafik behövs inga drömmar om dyra tunnelbanor. Det behövs bussfiler från påfarten från Tyresö till väg 73, och hela vägen till Gullmarsplan och vidare in till centrala Stockholm.

Landstinget har redan antagit och presenterat en stomnätsstrategi som bygger på att snabba bussar – gärna BRT – kör hela vägen från Tyresö via Gullmarsplan till Stockholm City, och vidare norrut mot Danderyd och Täby/Vaxholm. Det är en kapacitetstark, ekonomiskt hållbar och flexibel kollektivtrafik som passar oss och våra förutsättningar. Detta behöver kompletteras med snabba och rakare stombussar på tvären över Söderort till Älvsjö och Flemingsberg samt över Södertörn via Haninge till Huddinge.

Mitt budskap är att vi ska ha rätt trafikslag på rätt plats och välja ekonomiskt smarta lösningar som ger rätt kapacitet och rätt attraktivitet för kollektivtrafiken. Fokus måste vara att genomföra den redan beslutade stomnätsstrategin inte bygga luftslott kring tunnelbana som universallösning för alla runtom Stockholm. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.