Debatt
Cykling
2 mars 2020 kl 19:00

Transportstyrelsens beslut slår mot cyklister i hela landet

Transportstyrelsens beslut att det inte längre är lagligt att cykla mot färdriktningen på enkelriktade gator slår mot cyklister och kommuner i hela landet. Beskedet går emot riksdagens vilja och reser dessutom frågor om det kommunala självstyret, skriver en rad centerpartister.

Det här är en opinionstext

Först och främst slår Transportstyrelsens beslut mot framkomligheten för landets cyklister. Genvägar för cykel tas bort, och möjligheter att välja sidogator försvinner. Beslutet slår också mot klimatarbetet i landets kommuner där främjandet av cykeln som transportmedel är en viktig del i kampen för att minska trafikutsläppen. Transportstyrelsens besked reser också frågor om det kommunala självstyrets ställning, och i vilken utsträckning myndigheter bör driva sin egen linje i strid mot riksdagsbeslut.

Den lagstiftning som styr trafikreglerna är tydlig med att kommunerna har betydande befogenheter. Det kommunala självstyret ska med andra ord vara starkt på det här området. Det är logiskt eftersom gatunäten är olika i varje enskild kommun och därmed kräver lokala beslut. När nu Transportstyrelsen gör en mycket snäv tolkning av en i grunden klok lagstiftning, säger man med andra ord att det kommunala självstyrets utrymme att tolka lagen är noll och intet.

I Sveriges Riksdag har Centerpartiet länge drivit frågor om att stärka cykeln som transportslag. Att cyklister ska kunna få köra mot enkelriktad motortrafik är en självklar del i detta. Vi och andra partier har motionerat i frågan. Riksdagens tolkning av rättsläget har varit tydlig. Att på enskilda gator låta cyklister färdas mot enkelriktat är redan tillåtet i Sverige, så lagändringar krävs inte. Uppenbarligen är Transportstyrelsen av en annan uppfattning. Och agerar därmed i strid med lagstiftarens mening.

Det aktuella beslutet från Transportstyrelsen har fattats på grund av ett överklagande av skyltningen på gator i Stockholms stad, men många andra kommuner i landet har också gjort samma lagtolkning som Stockholm. Ytterligare kommuner är på väg att införa samma regelverk. I förlängningen drabbas alltså cyklister och kommuner i hela landet.

Vi som undertecknar den här artikeln gör det för cyklisternas skull. Vi gör det för klimatets skull. Vi gör det för det kommunala självstyrets och demokratins skull. Att forskningen och stora delar av Europa redan konstaterat att det både är trafiksäkert och klokt att låta cyklister köra mot enkelriktat gör inte vår sak mindre angelägen.

Vi riktar härmed vår vädjan till infrastrukturministern. Gör det som krävs för att det ska gå att bedriva en modern, klimatsmart cykelpolitik i landets kommuner. Och gör det skyndsamt.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.