Budget 2019 Hela debatten

Transportföretagen har fel om skatten på drivmedel

Transportföretagens näringspolitiska chef Ulf Perbo har missförstått vad som beslutats kring indexeringen av drivmedelsskatterna genom M/KD-budgeten.

REPLIK Skatten på bensin och diesel har ökats med inflationen plus två procent varje år. Skatten har varit indexerad sedan 1990-talet. Först räknades skatten upp bara utifrån den allmänna prisutvecklingen och sedan 2014 tar uppräkningen också hänsyn till tillväxten. Skattesatsen räknas alltså enligt gällande lagstiftning upp varje år med den allmänna prisutvecklingen (KPI) plus ett tillägg på två procentenheter.

Genom ett tillkännagivande i M/KD-budgeten beslutade riksdagen att skatten från 1 juli 2019 i stället ska räknas upp med enbart KPI för 2019. Det innebär i praktiken bara att en engångssänkning i storleksordningen 13 öre/liter för bensin av miljöklass 1 ska genomföras 1 juli 2019, även om skrivningarna framstår som medvetet otydliga.

Eftersom M/KD:s tillkännagivande bara är just en engångssänkning och inte någon ändring av lagstiftningen om indexeringen, gäller indexeringen som vanligt åren därefter. Det innebär att skatten räknas upp från den 1 januari 2020 med KPI plus ett tillägg på två procentenheter, precis så som ordningen har varit sedan 2014.

Ulf Perbo påstår i sin debattartikel ”Ni ökar överbeskattningen av landsbygdens bilism” att regeringen remitterat ett återinförande av vad han och vissa andra betraktat som en ”överindexering”. Det stämmer inte. Det enda förslag som finns är det remitterade förslaget om att genomföra precis det riksdagen har beslutat, det vill säga en engångssänkning som exempelvis ger 13 öre/liter för bensin av miljöklass 1 som träder ikraft 1 juli 2019.

Från denna något lägre nivå fortsätter sedan uppräkningen enligt gällande lagstiftning. Sedan ska man komma ihåg att oljepriset styr bensinpriset. I våras var oljepriset högt och då stack bensinpriset iväg. Nu har tillgången på olja ökat och då har priserna sjunkit tillbaka.

Vi vill att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Då duger inte M, KD och SD:s passivitet. Klimatet är vår tids gemensamma utmaning. Men omställningen kan bara göras med en medvetenhet om att alla ska bidra utifrån sina förutsättningar. De som har små ekonomiska marginaler eller bor i lands- och glesbygd har inte samma möjlighet att bära kostnaderna för hela omställningen.

En viktig reform den här mandatperioden blir att göra reseavdraget mer rättvist för dem som har långa avstånd – det ska vara avståndsbaserat och det ska inte spela någon roll vad du väljer för färdmedel. Hela Sverige ska hålla ihop i den här omställningen.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.