Debatt
Integration
14 mars 2016 kl 11:14

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

Tragedi att regeringen håller fast vid gamla system

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) kallade i förra veckan taxiförmedlingstjänsten Uber för ”en tragedi”. I själva verket är den verkliga tragedin att regeringen klamrar sig fast vid gamla system. Den nya delningsekonomin ställer krav på viktiga reformer av trygghetssystemen.

Det här är en opinionstext

Uber och andra delningstjänster ger människor en inkomst och en chans att stå på egna ben. Det svenska systemet måste anpassas efter tiden vi lever i.

Delningsekonomin kan skapa inkomstmöjligheter för hundratusentals nyanlända. I stället för att försvåra framväxten av denna nya arbetsmarknad borde regeringen fokusera på hur fler personer kan omfattas av trygghetssystem.

Därför bör anställning slopas som kvalifikationsgrund för välfärdstjänster och ersättas med ett neutralt inkomstkrav.

Oftast definieras delningsekonomi som personer som lånar, delar eller byter saker med varandra. En större del av delningsekonomin består dock av tjänster som tillhandahålls mellan privatpersoner med hjälp av mobilapplikationer.

Utförarna av tjänsterna är inte anställda av appföretagen, utan ingår avtal direkt med kund. De är kontraktsanställda.

Delningsekonomin kan bli nyanländas nyckel till den svenska arbetsmarknaden. Höga ingångslöner och krånglig arbetsmarknadsreglering leder till att det över sju år för en nyanländ att få sitt första arbete i Sverige.

Om regeringen inte liberaliserar arbetsmarknaden, så kommer den tekniska utvecklingen att gör det åt dem. En smartphone och en mobilapplikation kan då bli en genväg till nyanländas första inkomstkälla. Ny teknik slopar dyra investeringar och förenklar krånglig fakturahantering.

Enligt revisionsfirman PwC kommer delningsekonomin år 2025 att vara lika stor som den traditionella uthyrningssektorn. Med rätt förutsättningar kan därför delningsekonomin leda till att vi utnyttjar våra resurser mer effektivt. Och dessutom bidra till framväxten av nya tjänstesektorer som skapar möjligheter för hundratusentals nyanlända.

I stället för att hindra utvecklingen av delningsekonomin borde regeringen prioritera hur kontraktsanställda och egenföretagare kan integreras i trygghetssystemen. På beställning av taxibranschens lobbyister har regeringen tillsatt en utredning med direktiv att föreslå hårdare reglering inom taxibranschen.

Men problemet är inte att digitaliseringen kommer att revolutionera hur kunder beställer en taxi, utan att a-kassan, sjukförsäkringen eller intjänande till ålderspension kräver en anställning eller F-skattsedel.

Det är därför hög tid att slopa anställning som kvalifikationsgrund för trygghetssystemen. För att även kontraktsanställda ska kunna ta del av välfärdsystemen måste intjänandet ske på annan grund.

Ett sätt skulle vara genom att låta nivån av tjänsteinkomster bestämma om personer ska omfattas av arbetsmarknadens trygghetssystem. Ett sådant krav skulle vara neutralt inför om personers inkomster kommer från utförande av tjänster eller en klassisk anställning.

Delningsekonomins utveckling är en ljuspunkt i en tid då regeringen och fackföreningar vägrar att ta ansvar för att öppna upp arbetsmarknaden för fler. Den nya ekonomiska utvecklingen ställer dock krav på viktiga strukturreformer av trygghetssystemen.

Dagens system är byggda för en annan tid, för att möta en globaliserad tjänstebaserad ekonomi måste välfärdssystemen och arbetsmarknadens regler anpassas efter verkligheten. För i framtiden kommer allt färre få sin inkomst från en traditionell anställning.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.