Trängselskatt

Trängselskatt det enda rätta för Göteborg

På söndag röstar göteborgarna om trängselskatten. Med tanke på att bilköerna minskat, luften har blivit renare och det Västsvenska paketet måste finansieras finns det ingen anledning att rösta nej, skriver nätverket Ja till trängselskatt.

Trängselskatt infördes i Göteborg 1 januari 2013 med tre motiv: att minska trängseln, att förbättra miljön i staden samt att vara en del i finansieringen av det Västsvenska paketet. På valdagen 14 september får göteborgarna möjligheten att rösta om trängselskatten ska vara kvar i Göteborg eller inte.

I det Västsvenska paketet ingår en ny tunnel under Göta älv, en ny bro över Göta älv, en tågtunnel för regiontrafiken under hela stan med två nya stationer samt en jättesatsning på kollektivtrafiken.

Paketet finansieras av staten med 17 miljarder kronor och för resten står trängselskatten (14 miljarder), Göteborgs stad (1,25 miljarder), Västra Götalandsregionen och Region Halland (1 miljard) samt realisering av markvärden (0,75 miljarder).

Egentligen kommer den här folkomröstningen alldeles för sent och handlar om fel fråga. Den borde kommit vid förra valet och ha handlat om hela Västsvenska paketet.

Att bryta ut trängselskatten, som är en del av finansieringen, i en folkomröstning leder egentligen bara till fler frågor än svar. Vad ska hända vid ett nej? Kommer något att hända överhuvudtaget?

Nej, jag tror inte det. Vid ett massivt nej kan Göteborgs politiker ödmjukt fråga de andra intressenterna (kommunerna runt Göteborg, Västra Götalandsregionen och staten) om de kan tänka sig någon annan finansiering än trängselskatt. Svaret lär då bli “nej, men ni får väl höja kommunalskatten i Göteborg”.

Det kommer inte att ske. Med tanke på Göteborgs stora problem med äldreomsorgen, barnomsorgen och skolan kommer varje kommunal skattekrona att gå dit. Någon höjning för att ersätta intäkterna frän trängselskatten är helt omöjlig.

Alla partier i Göteborg utom Sverigedemokraterna och Vägvalet står bakom det Västsvenska paketet, inklusive finansieringen. Vägvalet bildades inför valet 2010 för att protestera mot trängselskatten, men har nu också lovat att fortsätta arbeta mot det beslutade och påbörjade paketet om det blir ett ja till trängselskatt i folkomröstningen.

Övriga partier har legat väldigt lågt i debatten och låtit Vägvalet och SD tampas mot det opolitiska nätverket JA till trängselskatt och andra privatpersoner. De övriga partierna i fullmäktige, från vänster till höger, vill alla ha ett ja i folkomröstningen och känner att vindarna blåser i rätt riktning, i alla fall enligt opinionsmätningarna.

Men om alla var så överens, varför blev det då en folkomröstning?

Ja, det är lätt att se. När tidningen GT valde att hjälpa Vägvalet med en kampanj för en folkomröstning öppnades möjligheten. Med en massiv kampanj, inte bara i tidningen, utan på gator och torg, lyckades GT tillsammans med Vägvalet att få ihop tillräckligt många namnunderskrifter för att kräva en folkomröstning.

Det var ändå inte självklart att det skulle bli en folkomröstning. Men det fanns moderater som tyckte att om vi nu har möjligheten till folkinitiativ inskriven i lagen, så ska vi väl också gå folk till mötes. Så blev också beslutet i fullmäktige efter hård debatt.

Debatten gällde vad som skulle ske vid ett nej och det är den frågan som fortfarande inte kan besvaras. Men troligen kommer det att bli ett ja i folkomröstningen och det beror ju på att trängselskatten visat sig ha så många fördelar.

För det första har trängseln i trafiken minskat kraftigt på de tider som var mest utsatta förut. Köerna är betydligt kortare under dessa tider. Totalt har biltrafiken också minskat.

För det andra har luftkvaliteten blivit betydligt bättre sedan trängselskatten infördes. Det beror ju både på att trafiken minskat och att bilarna blivit miljövänligare. Men att slippa bilar i köer som spyr ut avgaser är givetvis ett plus.

För det tredje har nu sedan några år ett rejält grepp tagits om infrastrukturen i Göteborg. Fler passager över och under Göta älv måste till. Kollektivtrafiken måste byggas ut och framkomligheten öka. Det stora stora problemet med järnvägstrafiken och säckstationen i Göteborg måste lösas. Annars riskerar järnvägstrafiken en infarkt. Möjligheten till pendling måste också förbättras.

Allt detta är nu igångsatt och trängselskatten är en viktig del i finansieringen.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.