Debatt
Utanförskap
3 december 2020 kl 05:05

Den nya underklassen behöver Statens servicecenter

Statens servicecenters närvaro i utsatta områden innebär att de boende både kan känna trygghet och vara förvissade om att staten och myndigheterna inte har lämnat dem i sticket. Vi kan hjälpa dem som besöker oss in i en språklig och digital gemenskap. Det skriver myndighetens generaldirektör Thomas Pålsson, som vill se fler samarbeten med kommuner.

Det här är en opinionstext

Thomas Pålsson
generaldirektör, Statens servicecenter

Den största utmaningen i det svenska samhället är kampen mot utanförskapet i utsatta områden. Ojämlikhet och marginalisering präglar situationen i dessa områden, inte minst i särskilda stadsdelar i både stora och mellanstora städer över hela landet. Utanförskapet har flera dimensioner. Det kan vara ekonomiskt, socialt, utbildningsmässigt, språkligt och digitalt. Det kan leda till att det uppstår parallella samhällsstrukturer.

I dessa områden ökar andelen invånare som befinner sig i utsatthet och otrygghet. Hela det svenska samhället försvagas av den utvecklingen. Vi ser redan nu vilka konsekvenser det får för samhället om vi inte lyckas med ambitionen att skapa ett mer sammanhållet Sverige. Utanförskapet gör oss alla till förlorare.

Uppskattningsvis upplever cirka en miljon människor – en tiondel av landets befolkning – att de inte är riktigt inkluderade i samhället, enligt Internetstiftelsen. En ny underklass har vuxit fram i Sverige, eller kanske snarare en nygammal underklass eftersom det främst är de som redan befinner sig i en utmanande samhällssituation som ytterligare marginaliserats.

Nu gäller det att bryta utanförskapet. Sverige är ett av världens mest utvecklade länder, därför har vi möjlighet att välja vilket samhälle vi ska leva i. På Statens servicecenter satsar vi nu hårt på att i samarbete med andra aktörer styra utvecklingen i positiv riktning.

Genom att etablera ytterligare statliga servicekontor i de utsatta områdena kan vi stävja den negativa utvecklingen. Vår närvaro innebär att människorna här kan känna trygghet och vara förvissade om att staten och myndigheterna inte har lämnat dem i sticket. De talar med oss på Statens servicecenter, för vi finns mitt bland dem. Men de talar inte alls eller i begränsad omfattning med samhället i övrigt – inte för att de inte vill utan för att de inte vet hur. Vi kan hjälpa dessa människor in i en språklig och digital gemenskap.

Våra lokala servicekontor runt om i landet erbjuder statlig service till medborgare, nyanlända och företagare. Dit kan människor som befinner sig i ett utanförskap söka sig för att få hjälp och stöd. Det kan gälla jobbansökningar, deklarationer, sjukintyg, skolkontakter, utbildningsansökningar och mycket annat. En gemensam nämnare för många av besökarna på servicekontoren är att de befinner sig i ett digitalt utanförskap. Vi kan lotsa dem in i den digitala världen.

Vi behöver öka våra kunskaper om hur människor upplever utanförskapet, vilka konsekvenser det får för dem och vad man kan göra för att åtgärda problemen. Därför kommer Statens servicecenter att starta ett ”innanförskapsprojekt”. Det innebär att vi inom ramen för servicekontorens verksamhet kommer att samarbeta med myndigheter – inte bara dem vi samarbetar med i dag – kommuner, näringslivet, civilsamhället och andra viktiga aktörer såsom utbildningssamordnare och arbetsgivare. Tillsammans kan vi inventera vilka behov som behöver tillgodoses för att utanförskapet ska kunna brytas i praktiken.

Malmö stad och Statens servicecenters servicekontor i Rosengård har inlett ett samarbete där samlad medborgarservice ges från stat och kommun på samma plats. Nu går det att ställa barn i kö till förskola och samtidigt ansöka om föräldrapenning vid ett och samma tillfälle.

Vi välkomnar fler kommuner till liknande samarbeten i socialt utsatta områden.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 3 december 2020 kl 05:05
Uppdaterad: 3 december 2020 kl 10:37

Skribent

Thomas Pålsson
generaldirektör, Statens servicecenter