Debatt
Upphandlingskriterier
11 februari 2016 kl 15:07

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

TCO långt ifrån upphandlarens vardag

Debatten om upphandling behöver behöver breddas och inte bara handla om sociala villkor. Hur kan upphandlingen bli mer attraktiv? Hur kan företag med idéer bidra med verksamhetsutveckling?

Det här är en opinionstext

REPLIK I debatten om sociala villkor vid upphandling verkar TCO mena i sitt inlägg i Dagens Samhälle (8 februari) att det kommer att vara enklare att ställa sådana än att inte göra det, bara staten kan utforma en enhetlig modell. 

Uppenbart lever man långt ifrån den vardag som upphandlare och leverantörer befinner sig i.

Visst, varje krav i upphandling är inte tvingande att följa upp. Men ambitionen måste väl ändå vara uppföljning av ingångna avtal, inte att myndigheterna följer upp lite då och då. 

Dålig eller obefintlig uppföljning har nämligen varit ett välkänt faktum länge. För upphandlande myndigheter är uppföljning inte alltid prioriterat och mindre nogräknade leverantörer lär sig att utnyttja detta.

Vilka alternativ finns det då? Jo, som TCO nämner har LO:s modell med fackliga kontrollanter fått klartecken i ett yttrande från Konkurrensverket. 

Verket menar att det är tillåtet för facket att gå igenom de anställdas lönespecifikationer. En praktisk fråga är om de anställda verkligen vill lämna ut sina personliga uppgifter till facket och hur de ställer sig till att uppgifterna kan bli offentliga handlingar hos en myndighet. 

En annan fråga blir hur många företag som på grund av detta avstår från att delta i upphandlingar. Dock verkar just denna modell inte falla TCO i smaken. Istället ska den nya Upphandlingsmyndigheten ”stödja upphandlarna”.

Ett av förslagen som TCO ställde sig bakom i utredningen ”Upphandling och villkor enligt kollektivavtal” var möjligheten att ställa fler sociala villkor på svenska än utländska leverantörer. Det strider dock mot likabehandlingsprincipen och skulle diskriminera svenska företag jämfört med utländska.

Direkt felaktigt påstås att Almega motsätter sig sociala villkor hämtade från kollektivavtal. Vi menar att sådana krav visst kan ställas – men det måste göras med förstånd, vara förenligt med upphandlingsrätten och ha som utgångspunkt att de följs upp.

Men debatten om upphandling behöver breddas och omfatta mer än enbart sociala villkor. Hur kan upphandlingen bli mer attraktiv? Hur kan företag med idéer bidra med verksamhetsutveckling? Hur kan innovationer skapa förutsättningar för förbättringar och leda till exportsuccéer? Hur kan fler, inte färre, företag – även utan kollektivavtal – vilja vara med och konkurrera om kontrakten?

Svensk offentlig sektor är i behov av förnyelse. Välfärdens tjänster behöver anpassas till de krav vi ställer på effektivitet och utveckling. 

Här kan offentliga inköpsprocesser ses som en strategisk resurs i mycket större utsträckning än vad det gör i dag. Det är detta samtalet borde handla om, istället för tvingade sociala villkor hämtade från kollektivavtal i samtliga offentliga upphandlingar.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.