Debatt
Tågtrafik
29 januari 2016 kl 10:10

Denna artikel publicerades för 5 år sedan

”Tågkaoset hotar balansen i arbetslivet”

En fungerande infrastruktur och bra kommunikationer är nödvändigt för att skapa ett hållbart arbetsliv i Stockholm med omnejd. Ständiga tågförseningar och oklarhet kring orsaken skapar stor stress och frustration hos många som arbetar i Stockholmsregionen.

Det här är en opinionstext

Hans Fryklund
ordförande Unionen Stockholms regionstyrelse

I går torsdag samlades över 100 medlemmar i Stockholm för ett medlemsmöte, över 140 medlemmar var anmälda från början. Vi fick många avhopp i sista minuten och en del av dessa var på grund av tågkaoset. Balans i arbetslivet är en av Unionens viktigaste frågor, ständiga tågförseningar och oklarhet kring orsaken innebär stor stress för våra medlemmar. Tillsammans är vi drygt 135 000 tjänstemän och egenföretagare som bidrar till Sveriges kompetensförsörjning och tillväxt.

Varje dag reser 285 000 inpendlare och 123 000 utpendlare till och från Stockholm. Samtidigt upplever våra medlemmar tydligt att tillgängligheten och framkomligheten minskar. Kollektivtrafiken hänger inte med i den takt som Stockholm växer.

Ett pendeltåg som är försenat i tio minuter kostar lågt räknat 70 000 kronor i förlorad produktion. Det stjäl också tid som hade kunnat ägnas åt jobb, familj eller fritid. Att ständigt oroa sig för att inte hinna till jobbet i tid eller till förskolan påverkar det hållbara arbetslivet och skapar stress.

En fungerande infrastruktur och bra kommunikationer är nödvändigt för att skapa ett hållbart arbetsliv i Stockholm med omnejd. En samordning av kollektivtrafiken som kan skapa bostads- och arbetsplatsområden är också viktiga förutsättningar för tillväxten i staden.

Att tidtabeller och anslutningar fungerar är avgörande frågor för våra medlemmar – det ska vara lätt men inte dyrt att resa till arbetet. De försämringar vi upplevt de senaste åren vad gäller tåg- och kollektivtrafiksystemet i regionen, och oklara besked. 

En nödvändig satsning på underhåll måste kombineras med en fortsatt satsning på infrastrukturen i regionen. För oss är det viktigt att inledda projekt genomförs. Det är mycket viktigare att se en bild på en politiker som klipper ett band för att visa att ett projekt är avslutat, än att se ett foto på en eller flera politiker som tar det första spadtaget om de återstående spadtagen aldrig blir av. Skulden för problemet ligger sannolikt inte bara hos en part, utan alla aktörer -Banverket, SJ, andra tågoperatörer, SL, upphandlade företag, landsstinget och kommunerna- alla har ett ansvar. Dagens situation står både individen, våra medlemmar och samhället i stort dyrt.

Vi behöver alternativa resvägar för pendlare så länge situationen förblir kaotisk.

I dag fredag sammanträder Unionen Stockholms regionstyrelse. I avtalsrörelsetider är varje möte med våra medlemmar och förtroendevalda avgörande för styrkan vi samlar för ett jämställt arbetsliv, löneökningar, stärkt möjlighet till återhämtning och tydlighet kring tillgänglighet på jobbet och flexpension (en förstärkt tjänstepension och möjligheten att gå ner i tid). 

Även i dag gör vi som resten av kollektivresenärerna i Stockholmsregionen – på morgonen är vi som kan ute i väldigt god tid och håller tummarna så att vi kan komma i tid till dagens möte. På eftermiddagen håller vi tummarna ännu hårdare så att vi kan skynda oss hem till våra familjer, vänner och inleda helgen utan stress och frustration över tågkaoset.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 29 januari 2016 kl 10:10
Uppdaterad: 2 februari 2016 kl 10:26

Skribent

Hans Fryklund
ordförande Unionen Stockholms regionstyrelse