Rökning

Ministerns krafttag mot rökningen är bra!

Folkhälsominister Gabriel Wikström tar nu ett välkommet initiativ för att minska rökningen i Sverige. Det är sådana kraftfulla insatser som är nödvändiga om folkhälsan ska bli bättre och ett rökfritt samhälle bli möjligt att uppnå.

Vi välkomnar folkhälsominister Gabriel Wikströms initiativ att förstärka den pågående utredningen om en anpassning av svensk lag till EU:s tobaksproduktdirektiv med tilläggsdirektiv om rökfria utomhusmiljöer, exponeringsförbud och neutrala cigarettpaket.

Det är sådana kraftfulla insatser som är nödvändiga om regeringens mål att sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation ska förverkligas och ett rökfritt samhälle bli möjligt att uppnå. Det gläder oss särskilt att folkhälsoministern stöder opinionsbildningsprojektet Tobacco Endgame – Rökfritt Sverige 2025, som Tobaksfakta driver tillsammans med ett stort antal organisationer.

Till dessa har Jämtlands läns landsting anslutit sig. Fler landsting och även kommuner är på gång. Det handlar om organisationer som i sin vardag praktiskt arbetar tobakspreventivt på olika sätt och för vilka nationella insatser, som de nu aktuella, är en förutsättning för framgångar på det lokala planet. 

Det är när engagerade rikspolitiker vågar sätta in effektiva åtgärder mot tobaksbruket som utvecklingen i riktning mot ett tobakens endgame, slutspel, blir möjlig. Målet för projektet är ett samhälle med en andel rökare som är mindre än fem procent. En nivå som innebär att 100 000-tals människor får leva friskare liv längre.

De tre förslagen är alla exempel på åtgärder som visat sig ha effekt i andra länder där de genomförts.

Begränsning av tobaksrökning på allmänna platser utomhus. Erfarenheter från andra länder visar att rökförbud utomhus snabbt ger hälsovinster. Det är lätt att tro att tobaksrök i det fria är ofarlig, men så är det inte. Det är i synnerhet barn som utsätts för passiv rökning. Ett rökförbud utomhus har dubbel effekt. Det skyddar inte bara mot passiv rökning utan ökar tillgängligheten för många, t ex allergiker och hjärtsjuka som i dag måste undvika rökiga platser. För barnen innebär det också att de slipper se rökare. För rökare som nyligen slutat röka eller försöker sluta är rökfria miljöer ett stöd. Folkhälsoministern inkluderar även rökning av e-cigaretter i tilläggsdirektivet.

Exponeringsförbud för tobaksprodukter och neutrala paket. I tilläggsdirektivet behandlas exponeringsförbud och neutrala paket var för sig, men båda handlar om tobaksindustrins marknadsföring till framför allt barn och ungdomar. Sedan annan marknadsföring som annonser, stortavlor och reklam i radio oh tv förbjudits är paketen den sista kanalen.

Som det är nu exponeras de lockande, färgglada cigarettpaketen i butikerna ofta mycket påträngande. En tonåring, en person som försöker sluta röka, faller lätt för frestelsen. Om man betänker att det handlar om en produkt som dödar hälften av de konsumenter som använder den är företeelsen häpnadsväckande.

I länder som har haft exponeringsförbud i några år, bland dem Norge, har verkligheten bekräftat att exponeringsförbudet fungerar som avsett. Det är synintrycket av cigarettpaketen i hyllorna som leder till de många spontana köpen.

Utseendet på cigarettpaketen är viktigt även i ledet efter inköpet. Rökaren måste ta upp paketet för varje cigarett och exponerar det då för omgivningen. 20 gånger per paket. Tobaksindustrin är medveten om den reklamformens betydelse. Paket som har en heltäckande dov färg och en avskräckande bild och utan färgstark logotyp och annan reklam lockar inte till köp. Erfarenheter från Australien och undersökningar på olika håll i världen visar att de neutrala paketen upplevs som frånstötande. Rökarna som ringer sluta röka-linjer blir fler, och färre unga köper cigaretter. 

Låt oss med tanke på folkhälsoklyftorna hoppas att Wikströms direktiv förverkligas.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.