Miljöpartiets rikskongress 2018 Hela debatten

Symbolpolitik – viktigare än resultaten för MP

De senaste fyra åren har miljarder skattekronor slösats bort på dyr och dålig symbolpolitik. Trots att anslagen till miljö och klimat mer än fördubblats har resultaten uteblivit. Sedan MP kom till makten har utsläppen tvärtom ökat med en knapp procentenhet, skriver Christian Ekström, vd Skattebetalarna.

I helgen håller Miljöpartiet kongress i Västerås. Elaka tungor skulle nog säga att miljöpartisterna samlas för att slicka såren efter fyra svåra år av samarbetssvårigheter i en dysfunktionell regering. Nu ska man göra bokslut över vad man har åstadkommit i regeringsställning, men också klubba valmanifestet inför höstens val. MP har idag inte ens hälften så stort stöd i opinionen som för fyra år sedan, de båda språkrören kommer solklart sist i mätningarna över väljarnas förtroende för partiledarna och MP:s främsta motståndare i höstens valrörelse ser ut att bli fyraprocentsspärren.

Den rödgröna regeringen har bokstavligt talat hällt pengar över miljö och klimat, men regeringen verkar mer intresserad av att spendera så mycket skattepengar som möjligt än av vad skattebetalarna får för pengarna. För trots att anslagen till miljö och klimat mer än fördubblats har resultaten uteblivit. Sedan MP kom till makten har utsläppen tvärtom ökat med en knapp procentenhet. En inte oviktig förklaring är att miljarder skattekronor slösats bort på dyr och dålig symbolpolitik.

I regeringens senaste budget dömde Konjunkturinstitutet ut sju av åtta klimatsatsningar. Skattepengar har satsats på åtgärder som har liten eller ingen klimatnytta eller hade genomförts ändå. Det handlar bland annat om regeringens stöd till elcyklar och solel, men också om skattehöjningar som inte har någon annan effekt än att gräva djupare hål i vanligt folks plånböcker.

Trots att försäljningen av elcyklar exploderat de senaste åren lägger regeringen över en miljard kronor på stöd till den som köper elcykel eller elmoped. Inga analyser över klimatnyttan har gjorts, men en inte alltför vågad gissning är nog att det i många fall inte är bilen som elcykeln ersätter, utan en vanlig cykel eller kollektivtrafik som går ändå. Trots omfattande kritik utökade dock regeringen stödet i vårbudgeten 2018 och snart omfattar stödet även utombordare till båtar.

Regeringen har tjugodubblat stödet till solel trots att flera tunga expertmyndigheter som Energimyndigheten, Konjunkturinstitutet och Riksrevisionen sågat det och branschen själv bett regeringen att avskaffa stödet. Bara i år kostar det skattebetalarna över en miljard kronor.

Samtidigt som regeringen bränner skattepengar på miljöstöd med ingen eller i bästa fall marginell effekt har en rad skatter höjts med miljön som svepskäl. Inför valet 2014 lovade finansminister Magdalena Andersson (S) att bensinskatten inte skulle höjas, men sedan dess har regeringen höjt skatten fyra gånger och bensinen kostar nu mer än någonsin. Men även bensinskatten har marginell effekt på miljön, eftersom bilen för många är helt nödvändig för att få arbetsliv och privatliv att gå ihop. De som måste köra kommer alltså att fortsätta göra det även om det är dyrt.

Ett annat exempel på verkningslösa skatter är flygskatten som regeringen införde i april och som gör flygresan upp till 400 kronor dyrare. Flygskatten är bara ett slag i luften, för även om skatten får svenskarna att flyga mindre minskar inte utsläppen. Sverige är med i EU:s utsläppshandel så även om svenskarna skulle flyga mindre blir den totala mängden utsläpp i EU lika stor. Regeringens egen utredning konstaterar också att skatten på sin höjd har marginell effekt på utsläppen. Trots att flygskatten infördes för bara en månad sedan kräver flera tunga miljöpartister att kongressen nu ska fatta beslut om att fördubbla skatten.

Det är svårt att beskriva det Miljöpartiet åstadkommit i regeringsställning på något annat sätt än varmluft. Under mandatperioden har skatterna höjts med 66 miljarder kronor och många nya stöd och bidrag har införts, inte minst på klimatområdet. Men när symbolpolitik är viktigare än resultat blir det oftast bara dyrt och dåligt för skattebetalarna. Så även i detta fall. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.