Demokrati

Sverige kan lära mycket av Texas huvudstad Austin

Den amerikanska delstaten Texas huvudstad Austin är en ganska okänd stad i Sverige. Men för politiska beslutsfattare finns det skäl att titta närmare på ”Silicon Hills”, som regionen runt Austin kallas. Där finns mycket att lära.

Skälet är att Austin har lyckats med något där andra städer misslyckats. På den i övrigt dystra amerikanska arbetsmarknaden sticker Austin ut som ett ställe där många nya arbetstillfällen har skapas. Affärsmagasinet Forbes rankade nyligen Austin som etta bland 65 storstadsregioner i USA när det gäller förmågan att skapa nya jobb.

Även vid en internationell jämförelse framstår Austin som en förebild. Enligt en omfattande global studie där 150 storstadregioner jämförs är Austin den stad i USA och Europa som efter nedgången 2008 haft den bästa ekonomiska återhämtningen. De storstadsregioner som enligt Global Metro Monitor klarat nedgången bättre finns samtliga i andra världsdelar och har lägre BNP per invånare än Austin.

Så vad är då hemligheten bakom Austins framgångar? Bakgrunden är att Austin lyckats skapa en positiv spiral genom att locka till sig rätt företag och personer.

Grunden till dagens gynnsamma läge lades i början av 1990-talet, då IT-företag som Dell Computers, IBM och Texas Instruments tog beslut om att placera strategisk verksamhet i Austin. Företagen drog till sig högutbildade yngre personer som bidrog till att påverka samhällsklimatet. Detta har i sin tur gjort att ytterligare företag valt att förlägga verksamhet i staden, samtidigt som nya lokala företag startats. Av de nya arbetstillfällen som skapats i Austin finns fyra av fem i lokala företag.

Samhällsklimatet är centralt, hävdar experter som har studerat Austins utveckling. Austin är en stad som har lyckats kombinera gynnsamma villkor för företagande med kreativitet och fritänkande. Detta gör att det både är trevligt att leva i Austin och att det skapas många nya jobb. Kreativitet och företagsamhet går hand i hand. Den årliga South by Southwest-festivalen och stadens växande musikindustri är symboler för denna unika kombination.

Förändringen hade sannolikt inte inträffat utan en stor inflyttning av yngre högutbildade personer. Mellan 1993 och 2007 ökade Austin-regionens befolkning med 68 procent, vilket gjorde Austin till en av de snabbast växande storstadsregionerna i USA. 38 procent av befolkningen har minst collageutbildning, vilket är en hög andel jämfört med andra amerikanska städer.

Texas är den delstat i USA där flest jobb har skapats under senare år, och Austin är den stad i Texas som leder utvecklingen. Men Austin är i några avseenden ganska olikt övriga Texas. ”The People’s Republic of Austin”, som staden skämtsamt brukar kallas, är en utpräglad universitets- och IT-stad som genomsyras av liberala värderingar.

I tisdagens presidentval vinner Mitt Romney i Texas, men inte delstatsens huvudstad Austin. Austins nuvarande borgmästare Lee Leffingwell är demokrat, och stadsfullmäktige domineras av jämförelsevis liberala ledamöter. Även inom lokalpolitiken finns en hel del fritänkande, vilket avspelar sig i att både det libertarianska partiet och amerikanska miljöpartiet har starka fästen i Austin.

Detta hindrar inte att Austin bedriver en företagarvänlig politik. Politikerna i Austin arbetar aktivt med skatterabatter för att locka företag att förlägga verksamhet i staden. Stadens lokala företagarorganisation har ”Bevara Austins konstigt” (”Keep Austin Weird”) som sin slogan. Budskapet är att Austin måste bevara sitt toleranta samhällsklimat för att staden ska förbli en attraktiv plats för kreativa människor.

Alla städer kan inte kopiera Austins framgångsrecept. Men exemplet Austin lär oss mycket om vad som gör städer attraktiva för kreativa människor, och därmed attraktiva för företag vars verksamhet bygger på kreativa medarbetare.

Fotnot: Jonas Hellman är författare till rapporten Kreativa Austin (United Minds).

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.