Infrastruktur

Sverige kan lära av Oslos elbilar

Det är positivt och nödvändigt att fler engagerar sig i elbilsfrågan för att skynda på omställningen till en fossilbränslefri fordonsflotta. Nu krävs också att regeringen visar engagemang och öppnar för bland annat miljödifferentierade trängselskatter, replikerar Per Ankersjö och Christer Mellstrand.

Senaste inlägget gjordes av vd för Motormännen, i en debattartikel i Dagens Samhälle 10 december. Där skapar Maria Spetz en bild av att bristande laddmöjligheter i Stockholm är huvudorsaken till att vi har färre elbilar än Oslo. Det är dessvärre inte sant. Oslo har enligt artikeln 500 laddplatser och enbart Stockholm Parkering har i dagsläget 310 laddplatser. Skillnaden i elbilsinnehav är dock mångdubbelt större, i Stockholm finns cirka 600 elbilar och i Oslo fem gånger så många, cirka 3 000 elbilar.

Vid sidan om Stockholms parkeringsbolag arbetar även trafikkontoret med att införa laddplatser på stadens gator. Vid sidan om de som redan finns har kontoret, i 2014 års budget, fått i uppdrag att bygga 10 stationer för snabbladdning och 100 stationer för långsamladdning. Förutom att underlätta för privatbilister kan utbyggnaden av snabbladdningsstationer även möjliggöra att stadens taxiflotta går över till elbilar, i likhet med vad som sker i till exempel Hamburg.

Av de 4 973 parkeringsplatser som Stockholm Parkering själva äger är i dag 273 (5,5 procent) utrustade med laddmöjligheter. Vårt parkeringsbolag arbetar även kontinuerligt med att rusta fler parkeringar med laddmöjligheter och erbjuder fem timmar gratis förmånsparkering för supermiljöbilar. Dessutom utrustar Stockholm Parkering alla nya garage som byggs med mellan 10 och 100 procent laddplatser. Med tanke på att det ofta kostar över 500 000 kronor att bygga en parkeringsplats under jord är merkostnaden 15 000-20 000 kronor per bilplats i sammanhanget mycket försvarbar.

Därutöver försöker stadens bolag att tillgodose möjligheten för elbilar i garage som andra äger men som Stockholms Parkering ansvarar för. I de allra flesta fall lyckas vi ordna laddmöjligheter till dem som önskar skaffa sig en elbil. Vår ambition är att ingen ska behöva avstå elbilsköp på grund av att laddmöjligheter saknas.

Detta arbete har dock varit behäftat med en del formella problem, till exempel att man inte kan reservera platser på gatumark för gratis elbilsparkering med dagens nationella lagstiftning, vilket belyser den stora stötestenen i sammanhanget. Om vi ska lära av Oslo för att fler ska köpa elbilar handlar det främst om nationella insatser som endast regeringen kan stå för. Stockholm stad kan tyvärr inte stimulera elbilsköpande helt på egen hand genom att bygga 200 fler laddplatser för totalt 3-4 miljoner kronor när en elbil i Sverige kostar 200 000 kronor mer än en konventionell bil.

I Norge är en elbil inte dyrare än motsvarande bil som går på fossila bränslen. Därutöver får elbilar bland annat köra i kollektivtrafikfilerna och slipper trängselskatt. Miljöbilar var undantagna trängselskatt även i Stockholm, vilket hade stora stimulerande effekter på miljöbilsutvecklingen, men regeringen underlät tyvärr att förlänga undantaget för ett och ett halvt år sedan. Nu har vi dock en ny chans att rätta till detta i samband med regeringens trängselskatteutredning. Centerpartiet i Stockholm fortsätter därför att argumentera för ett införande av differentierade trängselskatter som premierar miljöbilar och driver på omvandlingen av fordonsflottan. 

Miljödifferentierade trängselskatter, tillsammans med en utbyggd laddinfrastruktur, ett nytt bonus malus-system och andra nationella och lokala åtgärder kommer tillsammans att driva på elbilsutvecklingen i Stockholm, och resten av Sverige.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.