Debatt
Upphandling
4 april 2017 kl 10:27

Denna artikel publicerades för 3 år sedan

”Svenskt Näringsliv har missförstått lagförslaget”

Svenskt Näringsliv uppmanar riksdagen att fälla den föreslagna lagstiftningen om arbetsrättsliga villkor i upphandling. Flera av deras argument bygger dock på missuppfattningar, skriver TCO i en replik.

Det här är en opinionstext

Replik. För några veckor sedan meddelade Kristdemokraterna att de kommer att stödja den nya proposition om arbetsrättsliga villkor i upphandling som regeringen lagt fram. Det var ett mycket glädjande besked och något TCO arbetat mycket aktivt för. 

Förslaget är en kompromiss där krav på lön, semester och arbetstid på en viss nivå är obligatoriskt när det är behövligt och bara på upphandlingar över tröskelvärdena. Kompromissen var nödvändig för att uppfylla EU-rättens krav. Kommissionen hade redan inlett ett fördragsbrottsärende mot Sverige. 

I en debattartikel i Dagens samhälle uppmanar nu Svenskt Näringsliv riksdagen att fälla den föreslagna lagstiftningen – igen. Flera av argumenten i artikeln bygger dock på missuppfattningar. Vi vill därför bemöta några av de påståenden som görs i artikeln.

  • Svenskt Näringsliv påstår: Den kollektivavtalade rätten att förhandla om arbetstid och semester förlorar sitt värde om förslaget går igenom.

Svenskt Näringsliv citerar propositionstexten när de säger att semester- och arbetstidsvillkor inte får understiga lagstadgade nivåer och att de villkor (som finns i lag eller kollektivavtal) som är mest fördelaktiga för individen ska gälla. Vad Svenskt Näringsliv missar är dock att det lite längre fram i propositionen står att även om de särskilda arbetsrättsliga villkoren inte är uppfyllda, ska en leverantör anses uppfylla villkoren om den omfattas av motsvarande villkor i ett och samma centrala kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen. Understiger nivåerna i det kollektivavtalet lagens nivåer så är det ändå tillåtet. 

  • Svenskt näringsliv påstår: Med de nya reglerna är det otydligt vilka miniminivåer som ska gälla.

Den enskilda upphandlande myndigheten äger upphandlingen. Upphandlingsmyndigheten ska dock ge stöd genom att ta fram vägledningar och allmänna råd för när arbetsrättsliga villkor ska ställas och vilka nivåer som då kan gälla. Allmänna råd är inte bindande. Därmed finns det ingen risk, så som Svenskt Näringsliv påpekar i artikeln, att myndigheten tvingas att agera normerande.

  • Svenskt näringsliv påstår: Redan idag har vi dålig konkurrens på den offentliga marknaden. Med mer komplicerade regler riskerar konkurrensen att försämras ytterligare.

De nya upphandlingsreglerna innehåller flera bestämmelser som syftar till att möjliggöra för fler aktörer att delta, till exempel ökade möjligheter att dela upp en upphandling i flera delkontrakt. Det är dessutom så i flera branscher att seriösa företag har uttryckt en frustration över att de har svårt att konkurrera med företag med sämre villkor för sina anställda. Att ställa krav på arbetsvillkoren främjar en sundare konkurrens. 

TCO är en av de fackliga centralorganisationer som växer mest i Europa. För oss är det en självklarhet att använda vår styrka till att bidra till bra villkor för arbetstagarna och därmed en sund konkurrens på den svenska arbetsmarknaden. Vår förhoppning är att även Svenskt Näringsliv vill vara med och bidra till en sådan utveckling.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.