Debatt
Konsumentskydd
20 maj 2018 kl 05:00

Denna artikel publicerades för ett år sedan

Svenskar har EU:s sämsta skydd för flygresenärer

Konsumentskyddet för svenska flygresenärer försämrades nyligen på grund av en dom i Högsta Domstolen. Nu har konsumenter enbart 60 dagar på sig att söka ersättning för kraftigt försenade flyg. I våra grannländer har de upp till tre år på sig, skriver Andreas Hermansson, Sverigechef för Airhelp. 

Det här är en opinionstext

I mars i år föll en dom i Högsta Domstolen som ritar om kartan för svenskars möjligheter till att kräva ersättning för försenade flyg. Rätten att söka ersättning för kraftigt försenade flyg kvarstår visserligen, men begränsas nu till 60 dagar. Därmed har Sverige plötsligt det sämsta konsumentskyddet för flygresenärer i hela EU. Svenska konsumenter förtjänar bättre.

För att sätta domen i perspektiv kan vi jämföra det nya försvagade konsumentskyddet med hur EU-förordningen om ersättning för flygförseningar, EC 261, tillämpas och tolkas i våra nordiska grannländer. I Danmark, Norge och Finland är tidsfristen för att ansöka om ersättning för försenade flyg tre år, eller 1095 dagar. Samma tidsfrist gäller enligt svensk konsumenträtt för alla produktköp i Sverige, oavsett bolagens egen garantitid.

Beslutet att begränsa tidsfristen för ersättning för försenade flyg till 60 dagar rimmar således varken med praxis i våra grannländer, eller med svenskt konsumentskydd. Om vi ändå bortser från jämförelsen mellan länder kan två månader vid en första anblick framstå som rätt gott om tid för att ansöka om ersättning. Men ett problem är att en övervägande majoritet av svenskarna inte vet vilken ersättning de har rätt till.

Enligt en Yougov-undersökning som gjorts på uppdrag av Airhelp uppger endast 12 procent av svenskarna att de helt förstår sina passagerarrättigheter. Det kan till exempel gälla ett flyg som är mer än tre timmar försenat, vilket enligt EU 261 kan berättiga till lite mer än 6000 kronor i ersättning – per resenär.

Med den kraftigt förkortade tidsfristen minskar chansen att resenärerna hinner få reda på vilken kompensation de har rätt till, för att sedan hinna skicka in ett ersättningskrav i tid. Det är inte svårt att föreställa sig ett scenario där det är först i fikarummet på jobbet – några månader efter flyget hem från semestern – som vi får reda på vilka regler som faktiskt gäller. Då kommer det vara för sent att ansöka om ersättning i Sverige och kravet kommer behöva framföras i en annan jurisdiktion, vilket avsevärt försvårar den juridiska processen.

I viss mån är domen i Högsta Domstolen också en principfråga. Sverige har en tradition av att stå på konsumenternas sida. Att behöva konstatera att vi nu har EU:s sämsta konsumentskydd för flygresenärer känns minst sagt orimligt. Det är svårt att tro att svenska lagstiftare tycker något annat. Frågan är bara vilka av dem som vågar gå i bräschen för att ta lagstiftningen tillbaka till en nivå som överensstämmer med den i resten av Europa. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.