Debatt
It
29 oktober 2020 kl 05:20

”Svenska skolor ska ha tillgång till sin egen data”

Skolan måste få dra nytta av sin egen data för att förbättra verksamheten – utan att behöva betala för den. Men så är det inte alltid i dag. Det är dags att se över regelverken kring datahantering och lagring i offentlig sektor, skriver Peyman Vahedi rektor på Ådalsskolan i Kramfors och Peter Hellgren vd för it-företaget Consid.

Det här är en opinionstext

Det svenska skolväsendet har under snart två decennier tillåtit privata företag att inte bara bygga upp it-systemen, utan även att kontrollera den data som genereras i dem. Det har lett till en absurd situation där skolan inte har kunnat säkerställa tillgång till sin egen data. Det är dags att se över regelverken kring datahantering och lagring i offentlig sektor.

Under upphandlingsprocessen ser allt bra ut. Huvudmannen äger all data som läggs in i de olika plattformarna. När affären väl är klar är verkligheten en helt annan. För att en skola ska få ta del av den data som den själv genererat måste skolan betala – om den ens får svar av it-leverantören på sin förfrågan. Det är fullkomligt oacceptabelt och motverkar den digitala transformation som Sverige eftersträvar.

Representanter för den offentliga sektorn ska inte behöva be en privat leverantör om lov för att komma åt data som kommunanställda, elever och vårdnadshavare skapar, underhåller och utvecklar. Att den offentliga sektorn dessutom ska betala för datan är absurt. För att skolan ska hänga med i den digitala transformationen, kunna förbättra arbetsmiljön och använda skattekronorna på bästa sätt måste datan göras tillgänglig. Gratis. Nu.

I Kramfors kommun har Ådalsskolan byggt upp en egen plattform. Kommunen har också möjliggjort spridning av plattformen till andra skolhuvudmän. Det är en viktig frigörelsereform, som medverkar till att låta kraften i skolsystemet komma till sin rätt. Även om det är ovanligt att offentlig sektor utvecklar tjänster av detta slag har det funnits ett brett stöd bland personal, fackliga representanter och politiker.

Den tekniska utvecklingen har gjort frågan om ägandeskap och hantering av data superhet. Molnet och mjukvarutjänster (SaaS) är numera en självklarhet. Big data är ett vedertaget begrepp och det finns verktyg som hjälper till att analysera stora mängder data. Inom utbildningen gör ”learning analytics” stora framsteg.

Data är guld värt, och skolan måste få dra nytta av denna resurs för att förbättra verksamheten. Vi kan inte låta skolväsendet i Sverige hamna på efterkälken. Några punkter för att motverka detta är att:

  • datan ska vara tillgänglig för skolorna i realtid,
  • skolorna ska ges fri tillgång till rådatan,
  • datan ska vara lättåtkomlig,
  • datan ska vara gratis,
  • säkerhetsfrågorna ska vara lösta för huvudmännen.

Regeringen måste se över de lagar som reglerar datahantering och lagring i offentlig sektor, samt göra en genomlysning hur de fungerar i praktiken.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 29 oktober 2020 kl 05:20
Uppdaterad: 29 oktober 2020 kl 05:15

Skribenter

Peyman Vahedi
rektor, Ådalsskolan i Kramfors
Peter Hellgren
vd, it-företaget Consid