Debatt
Sverigeförhandlingen
13 januari 2016 kl 15:40

Denna artikel publicerades för 5 år sedan

Stockholmarnas pengar ska inte gå till höghastighetståg

Miljöpartiet oroar sig för att en stor del av de pengar som invånarna i Stockholms län bidrar med inte kommer gå till ny kapacitetsstark kollektivtrafik utan till finansiering av höghastighetståg med begränsad regional nytta.

Det här är en opinionstext

Tomas Eriksson
gruppledare (MP) Stockholms läns landsting

I går tisdag presenterade den så kallade Sverigeförhandlingen sin första delrapport till regeringen.

Sverigeförhandlingen är en historisk satsning där staten tillsammans med landets kommuner, landsting och regioner bidrar för att bygga höghastighetståg, spårburen kollektivtrafik i storstäderna samt bostäder.

I Stockholm förhandlar man nu om cirka tolv kollektivtrafikprojekt som tillsammans också skapar förutsättningar för 80 000 -120 000 nya bostäder.

Miljöpartiet vill att Sverigeförhandlingen landar i utbyggd tunnelbana till Lidingö, till Kungens Kurva i Huddinge, till Orminge i Nacka samt en anslutning till Barkarby också från Hjulsta.

Vi vill se utbyggd spårväg i form av Spårväg syd samt en förlängning av Roslagsbanan in mot city. En sådan utbyggnad skulle ge maximal nytta i form av kollektivtrafik och bostäder. De här projekten är helt nödvändiga för en snabbt växande region.

För att skapa ekonomisk tillväxt utan ökad klimatpåverkan behöver Stockholmsregionen utbyggd kollektivtrafik.

Tyvärr ser vi från Miljöpartiet att det finns en stor risk att förhandlingen inte kommer att landa i ett resultat som motsvarar de behov som Stockholmsregionen har.

I delrapporten skriver Sverigeförhandlaren att det är möjligt att finansiera upp till tio procent av byggandet av höghastighetståg med pengar från kommuner och regioner. Bakgrunden till det är enkel.

I slutet av förra året presenterade Trafikverket en kalkyl som visade att den beräknade kostnaden för byggandet av höghastighetståg skenar. Den tidigare beräkningen på 170 miljarder skrevs då upp med nästan 90 miljarder till 257.

Vår oro handlar främst om risken för att en stor del av de pengar som invånarna i Stockholms län bidrar med inte kommer gå till ny kapacitetsstark kollektivtrafik utan till finansiering av höghastighetståg med begränsad regional nytta.

Om pengarna från Stockholms regionens kommuner ska vara med och finansiera höghastighetståg är risken stor att antalet kollektivtrafikprojekt i förhandlingen kommer att minska drastiskt. Ett sådant utfall skapar inte förutsättningar för en hållbar utveckling av regionen.

Vi är naturligtvis glada för att Sverigeförhandlaren delar bedömningen att statliga lån är den enda realistiska finansieringen till höghastighetstågen och vi hoppas att infrastrukturministern kommer till samma insikt.

Från Miljöpartiets sida är vi även oroade för den tidsplan som Sverigeförhandlingen jobbar med. Vi ser stora risker med att de planerade kollektivtrafikinvesteringarna kommer för sent. Enligt direktiven är tanken främst att förhandlingen ska innehålla projekt med byggstart efter 2030.

Så länge kan inte Stockholmsregionen vänta. Vi behöver våra bostäder och kollektivtrafik nu för att hantera en växande befolkning. Förhandlingen behöver därför hitta en modell där byggstarten för kollektivtrafiken i Stockholms län kan tidigareläggas.

Det optimala vore att byggandet av projekten kunde komma igång i direkt anslutning till att den redan beslutade tunnelbaneutbyggnaden är färdig.

Slutligen går det inte heller att blunda för faran med att en finansiering av östligförbindelse också ingår i utredningsdirektivet. Den nuvarande regeringen, där Miljöpartiet ingår, valde att inte ändra i Sverigeförhandlingens direktiv när den tillträdde 2014.

För Miljöpartiet i Stockholmsregionen är det centralt att inga pengar tas från byggande av kollektivtrafik för att finansiera ytterligare en motorväg.

Stockholmsregionen är en av Europas snabbast växande storstadsregioner. Om vi ska klara av att bli en region som förenar ekonomisktillväxt med ökad miljömässig och social hållbarhet behöver vi förutsättningar att växa.

Ett positivt utfall av Sverigeförhandlingen är en avgörande del i att skapa sådana förutsättningar. Stockholms behöver mer och ny kapacitetstark kollektivtrafik i dag.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 13 januari 2016 kl 15:40
Uppdaterad: 14 januari 2016 kl 08:51

Skribent

Tomas Eriksson
gruppledare (MP) Stockholms läns landsting