Tågtrafik

Staten hindrar den fria tågkonkurrensen

I Sverige kan inte tågresenärer jämföra avgångar och priser mellan alla tågbolag samt köpa sina biljetter på ett ställe. Vem skulle som jämförelse idag vilja gå till alla flygbolags webbsidor för att hitta rätt resa? Det här måste ändras för att fler ska välja att ta tåget istället för bilen eller flyget.

I Sverige domineras försäljningen helt av statliga SJ:s marknadsplats som inte ger resenärerna det de efterfrågar. Därför lämnar MTR Express in ett formellt klagomål mot statens bolag SJ till Konkurrensverket för Missbruk av dominerande ställning och Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet. Det är viktigt för resenärerna och för hela tågbranschen.

SJ har gjort en rejäl omdaning de senaste åren till ett allt mer modernt reseföretag. De har själva bekräftat att ökad konkurrens har bidragit och gynnat resenärerna. Men SJ AB kan i praktiken ses som två olika företag. Dels själva tågföretaget som erbjuder resor och kör tåg, och dels som ägare till den helt dominerande marknadsplatsen för biljettförsäljning via SJ.se.

SJ säljer redan på statens uppdrag såväl sina som andra tågbolags biljetter. Där finns linjer som drivs i direkt konkurrens som Snälltåget (ägd av franska Transdev) mellan Stockholm och Malmö, Öresundstågen mellan Göteborg och Malmö samt Blå tåget mellan Stockholm och Göteborg, men även regiontrafik och bussar. SJ.se tar också provision för varje biljett som säljs.

Men trots upprepade försök till dialog med SJ sedan före trafikstart 2015 hindrades MTR Express som enda tågbolag i Sverige från att sälja biljetter i statens egna dominerande säljkanal. Och nu har även nystartade Saga Rail med en svensk privat ägare fått nej. Det är staten som har beslutat att vi ska ha konkurrens på tågmarknaden. Det är staten som via Transportstyrelsen ger oss tillstånd att köra på järnvägen, och det är staten som via Trafikverket fördelar avgångstider på banorna. Det är därför anmärkningsvärt och kortsiktigt att staten inte tar itu med detta.

SJ:s försäljningskanaler och starka varumärke utvecklades under tiden Sverige hade ett järnvägsmonopol. Nu är tågmarknaden öppen och staten har skapat möjlighet för andra som vill investera att utsätta SJ för fri konkurrens. Det är också i linje med det fjärde järnvägspaketet som EU beslutade om 2016.

Andra länder som har eller ska avreglera sitt monopol har redan löst frågan. I Storbritannien säljer alla tågbolag biljetter till varandra. I Norge där SJ själv lägger anbud har staten, efter lärdomar från Sverige, frikopplat statliga NSBs biljettplattform i ett separat bolag som arbetar konkurrensneutralt. Finland går samma väg.

SJ:s ledning har istället valt strategin att försöka kväva nyetableringar i sin linda och avskräcka andra från att investera. Det är rationellt för ett tågbolag som vill behålla och öka en redan hög vinstnivå med höga priser genom att i praktiken behålla sitt monopol. Det kan kortsiktigt vara rationellt för staten om man vill fortsätta att ta ut stora vinster ur bolaget.

Men det är inte rationellt när samhället vill gynna tåg för ett mer hållbart resande. SJ fick nyligen ett förstärkt uppdrag av regeringen att öka tågresandet för att nå de transportpolitiska målen. Vi utgår från att SJ följer dessa direktiv och visar i handling att de vill ta tillvara kraften i nya initiativ och tågkoncept.

För vi kan inte fortsätta ha en statlig dominant aktör som aktivt motverkar fri konkurrens om det ska lyckas. Staten kan enkelt lösa frågan i ägardirektiv till SJ att göra sin marknadsdominerande säljplattform konkurrensneutral eller som i Norge dela den från sitt eget tågbolag. Med rätt förutsättningar finns både vi och fler företag i Sverige som vill utmana och förnya det svenska tåget med fler avgångar, lägre priser och bättre produkter.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.

Paste this code as high in the of the page as possible: Additionally, paste this code immediately after the opening tag: