Skatter

Sluta straffbeskatta bilisterna

Från politiskt håll verkar bensinskatten ses som en perfekt kassako. Behöver man få lite mer klirr i statskassan kan man alltid beskatta bilisterna lite till, samtidigt som man mumlar något vagt om att det är för miljöns skull. Men politikerna borde tänka ett varv till. Få skatter påverkar och upprör så många ”vanliga” människor med normala inkomster runtom i Sverige.

Regeringen vill nu att en av världens redan högsta bensinskatter ska höjas vid årsskiftet. Igen. När förslaget presenterades fick finansmarknadsminister Per Bolund (MP) det att låta som att det handlar om småpengar. Tyvärr är sanningen en helt annan.

I dag är cirka 62 procent av literpriset på bensin ren skatt. Det motsvarar ungefär 8 kronor och 50 öre per liter bensin. Med regeringens förslag ska skatten inledningsvis öka med ytterligare 55 öre. Kanske småpengar för den som tankar lite och har en ekonomi med bra marginaler. Garanterat en hel del pengar för den som redan har en ansträngd ekonomi och behöver bilen för att få livspusslet att gå ihop.

Men inte nog med det. Från 2017 ska bensinskatten dessutom räknas upp med inflationen plus två procentenheter – varje år. Om tre år innebär det att skatten har ökat till 10 kronor per liter. Det är inte rimligt.

Miljöpartiet talar gärna om att hela Sverige ska leva, men driver i verkligheten en politik med endast storstadsperspektiv. En bensinskatt som höjs så fort det behövs mer intäkter till statskassan gör det tyvärr allt svårare att göra valet att bo någon annanstans än längs kollektivtrafikens utskakade linjer. Att det ofta inte är ett praktiskt möjligt alternativ för människor ute i landet att åka kommunalt, tja det verkar Miljöpartiet tycka är trista invändningar från människor som inte värnar om kommande generationer. 

Givetvis blir också de stora förlorarna på en höjd bensinskatt de med lägst inkomst och som är beroende av bilen för att få vardagen att fungera. Barnfamiljerna och alla de som bor i en kommun och arbetar i en annan drabbas hårdast av det som vid första anblick ser ut som en ganska harmlös skattejustering, men som för mer än en miljon bilister blir en skattesmäll på flera tusen kronor om bara några år.

Att socialdemokraterna accepterar skattehöjningen och presenterar den som ”en konsekvens av att sitta i regering med Miljöpartiet”, trots att man i valrörelsen lovat att inte höja just bensinskatten, är inget annat än ett gigantiskt svek mot väljarna.

Enligt riksdagens principbeslut ska varje trafikslag beskattas efter sina samhällsekonomiska kostnader. Det är en bra utgångspunkt. Men svenska bilister betalar redan i dag dubbelt mer i skatt än vad de orsakar i form av exempelvis vägslitage och utsläpp. Att folk nu börjar tröttna på straffbeskattningen av bilister är därför inte konstigt. På bara några dagar har Skattebetalarna fått in över 130 000 protester mot höjningen av bensinskatten. Här är en av dem, en hälsning från verkligheten som regeringen verkar behöva: 

”Kollade på SL:s app när jag måste åka för att vara på jobbet klockan 07.00. Svaret blev åk 00.22 med 3 stycken bussbyten och 1,3 km promenad så är du framme 06.41. Hem igen 17.23 och framme 19.04, 2 bussbyten och lite tunnelbana. Sen har jag 5 timmar för middag, samvaro med familjen och sömn”. 

Det finns många gånger helt enkelt inte något alternativ till bilen om Sverige ska fortsätta rulla. I bästa fall kan folkets protester få regeringen att förstå detta.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.