Debatt
Taxibranschen
16 mars 2016 kl 14:07

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

”Sluta jaga Uberpops förare”

Uberpop skulle kunna vara till nytta för samhället på flera sätt. Exempelvis för pensionärer som vill dryga ut sin pension. Att förare av Uberpop döms som svarttaxiförare visar på domstolarnas brist på kunskap.

Det här är en opinionstext

Uberpop har skapat en debatt som gränsar till det absurda. I stället för att diskutera möjligheter väljer samhället att förbjuda. Uberpop borde kunna diskuteras under andra mer ordnade former.

Plötsligt får landet minst synliga minister, infrastrukturminister Anna Johansson, hamna i strålkastarljuset. I Dagens Nyheter (11 mars) slår hon fast att tjänsten är olaglig. Men sedan när ska en minister uttala sig i enskilda frågor? Det brukar kallas minsterstyre. Och hur kan hon slå fast vad som är lagligt eller ej?

Privata intressen tillåts i Sverige att tjäna miljarder på skattebetalarnas pengar utan att det leder till mer än att problemen ska ses över. Uber å andra sidan betraktas som skattesmitare och oseriös arbetsgivare trots att Uber inte utger sig för att vara arbetsgivare.

Uber har plötsligt blivit hela entreprenadsektorns bad guy, ändå är Uber mer transparent i sin kapitalistverksamhet än många andra entreprenader i landet.

Förare inom Uberpop beskrivs som offer för Uber, men inte som offer för en arbetsmarknad där de inte tas emot av olika skäl. Pensionärer som drygar ut sin pension genom att köra Uberpop är offer – inte för Uber – utan för ett samhälle som gör det allt svårare för pensionärer att ha en dräglig tillvaro.

Med andra ord: förare av Uberpop är en differentierad grupp av flera olika grupper människor. Uberförare är inte anställda, lika lite som frilansande journalister är anställda av de medier de får uppdrag ifrån.

Att slentrianmässigt döma förare av Uberpop som svarttaxiförare visar på domstolarnas brist på kunskap om vad svarttaxi är. Svarttaxi ger inga redovisningar. Uberresorna finns dokumenterade i samma ögonblick som de avslutas. Svarttaxi innebär handgripliga byten av pengar mellan förare och passagerare utan någon trygghet eller garanti.

Om samhället hade en god vilja i att acceptera en ny trend skulle Uberpop kunna bli till nytta för samhället på flera sätt. Bland annat genom att det ger möjlighet till extra inkomst, introduktion till samhället för nya svenskar genom att knyta kontakter och nätverk samt skapa möten mellan invandrare och infödda svenskar.

Uberpop är under utveckling. I USA utvecklas en ren samåkningsdel där fler delar på resan. Det är också något som ska bli möjligt i Sverige. Att tjänsten sköts via en app som de facto fungerar är betydligt tryggare än den reguljära taxiverksamhetens system.

För den som reser rättas fel till omgående, förare kan inte köra omvägar eftersom priset är förutbestämt. Resande med Uber har större makt än de som reser med konventionell taxi, där det nästan aldrig går att få rättelse.

Som passagerare i en Uberbil vet jag vem som kör liksom föraren vet vem den tar upp i bilen, det är en trygghet för bägge parter.

Kravet på FA-skattsedel skulle underlätta för förarna, eftersom FA-skattsedel innebär att det skulle bli enklare att redovisa vilken verksamhet som ska bedrivas. FA-skattsedel skulle också göra det möjligt att reglera att man bara får köra ett visst antal timmar, vilket är viktigt för att det inte ska anses vara ett reguljärt jobb.

En annan möjlighet vore att ge Uberpop-förarna en form av förarlicens, på liknande sätt som körskolorna utbildar privatpersoner som instruktörer för att de ska kunna övningsköra med sina barn.

Ubers svenska ledning borde vara mer transparent och delta i debatten - och inte minst se till frågan blir juridiskt kompetent utredd för att hitta vägar som gör att Uberpop kan jobba vidare utan problem.

Finns det en vilja att anamma ny teknik, nya kommunikationsvägar borde fokus ligga där i stället för att bara lyfta hot mot samhällsintressen och jaga enskilda förare.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.