Färdtjänst

SLL arbetar för en hållbar färdtjänst

Beslutet att antalsbegränsa grundtilldelningen av fritidsresor med rullstolstaxi har fattats efter en grundlig beredning. Vi kommer dessutom att följa upp beslutet så att vi kan säkerställa vår inriktning: Att alla som behöver det ska kunna få färdtjänst för att kunna ha en aktiv fritid, replikerar Fredrik Wallén (KD).

Replik. Under rubriken  ”Att begränsa rullstolstaxin är att begränsa våra liv" skriver företrädare för DHR Stockholmsavdelningen med anledning av oron för den grundtilldelning på 500 fritidsresor för resenärer med färdtjänstens "rullstolstaxi" i Stockholms län som börjar gälla från 2019.

Vad vi i Stockholms landstingsfullmäktige beslutat är att grundtilldelningen av fritidsresor per år blir 500 stycken för den som har rätt till färdtjänst och reser med rullstolstaxi. Tidigare har specifikt rullstolstaxiresenärer haft fri resetilldelning (övriga färdtjänstresenärer har redan tidigare haft en antalsbegränsad tilldelning av fritidsresor).

Grundtilldelningen av fritidsresor påverkar inte resor till jobb, utbildning och sjukvårdsbesök. Sådana resor räknas inte in bland fritidsresorna. I sammanhanget bör också nämnas att den nya grundtilldelningen inte påverkar färdtjänstresenärer under 25 år. Dessa har tillsvidare fortsatt fritt resande, vilket är unikt för Stockholms län.

Landstingsfullmäktiges beslut att antalsbegränsa grundtilldelningen av fritidsresor med rullstolstaxi har fattats efter en grundlig beredning. Vi kommer naturligtvis att följa upp beslutet mycket noggrant. Inriktning har varit och fortsätter förstås vara att alla som behöver färdtjänst för att kunna ha en aktiv fritid ska ha det.

Jag är också stolt över att vi i Stockholms län har Sveriges mest generösa resetilldelning inom färdtjänsten, med bland annat både högkostnadsskydd och möjligheten att beställa resor dygnet runt.

Samtidigt brottas vi i verksamheten hela tiden med utmaningar. Det handlar om allt från att det ska finnas bilar och chaufförer tillgängliga för att köra färdtjänst på dygnets alla timmar och att bemötandet av resenärerna ska vara bra. Dessutom att vi ska kunna samverka med framförallt länets kommuner och trafikverket kring hur färdtjänsten ska kunna fungera så bra som möjligt i stockholmsregionen med tanke på den mängd hinder som finns i biltrafiken, framförallt i form av olika vägarbeten (vilka förstås påverkar all vägtrafik).

Allt detta inom ramen för att rätten till färdtjänstresor ska fördelas lagenligt, rättssäkert och ekonomiskt hållbart samt inte kunna missbrukas.

Min förhoppning är att vi ska fortsätta de positiva samtal som kontinuerligt förs mellan landstinget och brukarorganisationerna. Jag tror att vi alla delar ambitionen att färdtjänsten ska vara trygg och effektiv. Vi fortsätter nu att med gemensamma krafter arbeta för Sveriges bästa färdtjänst. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.