Infrastrukturen 2018-2029 Hela debatten

Släpp idén om nya vägar, M!

Mobilitetsrevolutionen är här, men Alliansen och Moderaterna har halkat efter och verkar oförmögna att ta sig ur sitt gamla, bilbundna tänkande. Att lyssna på dem kan bli ett kostsamt misstag, skriver Mikael Sundström, Miljöorganisationen Jordens Vänner. 

Nyligen presenterade Trafikverket sin trafikplan för de kommande tio åren. I planen saknades full finansiering av det stora motorvägsprojektet Södertörnsleden medan bekostnaden av Östlig förbindelse sköts till Sverigeförhandlingen, och har nu självdött då Stockholms stad inte vill vara med och finansiera projektet. Den har fått allianspartierna i Stockholm att ”rasa” och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att kräva att regeringen ska ”backa från idiotstoppet av den östliga förbindelsen” (Dagens Samhälle 8/9).

Att nya stadsmotorvägar ens är uppe till diskussion visar hur långt Alliansen med moderaterna i spetsen har halkat efter den utveckling som håller på att ske. Man tycks på allvar tro att man är framåtblickande när man (i sina bästa stunder) föreslår en sladdansluten kopia av dagsläget. Samma köer, samma underutnyttjande av fordon och vägar, samma kamp om ekonomiskt utrymme mellan kollektivtrafik och nya vägar.

Den amerikanska tankesmedjan RethinkX presenterade nyligen en rapport som visar hur antalet bilar i USA på bara sju år kan minska från 247 miljoner till 44 miljoner. Bakgrunden stavas TaaS (transport-as-a-service), digitalt drivna delningsekonomiska tjänster som totalt ritar om spelplanen för transportmarknaden. Delade bilflottor kommer enligt tankesmedjan att inom en snar framtid innebära stora ekonomiska fördelar jämfört med privat ägande. Redan år 2021 kommer TaaS kunna erbjuda resor två till fyra gånger billigare än med en befintlig privatbil och fyra till tio gånger billigare jämfört med att köpa en ny bil.

Exakta siffror och årtal kan naturligtvis diskuteras, och svenska städer och amerikanska skiljer sig åt. Men att mobilitetsrevolutionen inom några år kraftigt kommer att påverka hur vi transporterar oss i städerna är uppenbart. Det råder inte heller några tvivel kring att stora vägytor då kommer att frigöras, även under rusningstid.

Därför är de upprörda känslor över att de stora motorvägsprojekten nu ser ut att ställas in märkliga. Östlig förbindelse och Södertörnsleden beräknas kosta 30 miljarder kronor. Det är trafikalstrande vägar som starkt kan ifrågasättas ur miljöperspektiv och som helt missar skiftet från ägande till transportbehov. Med den pågående utvecklingen av smarta mobilitetstjänster är det pengar slängda i sjön.  

Revolutionen inom transportsektorn kommer inte att handla om eldrivna Tesla-bilar eller ens möjligheten att läsa tidningen samtidigt som bilen kör en till jobbet. TaaS kommer att snabba på den utvecklingen, men den verkliga revolutionen handlar om ett effektivt och ekonomiskt fördelaktigt utnyttjande av vägar och fordon med möjlighet till sömlösa övergångar från och till  kollektivtrafiken.

Digitala jättar som Apple, Google och Uber satsar miljardbelopp på att utveckla teknik för autonoma bilar och digitala tjänster kopplade till dessa. Tror moderaterna att detta är någon hobbyverksamhet? Det  handlar inte om att bli ett nytt General Motors. De vill ta täten i mobilitetsrevolutionen. På tillverkarsidan ser vi en försmak i BMWs Drivenow, Mercedes Car2go och Volvos Sunfleet. Ingen vill bli bilbranschens Nokia.

Fredrik Fryklund, kommunikationsdirektör på den svensk-kinesiska elbilstillverkaren NEVS sa nyligen i intervju:

”Vårt främsta mål är inte att sälja så många bilar som möjligt, utan att bidra till att lösa människors transportbehov. I det ligger att utveckla system där man delar bil med andra på smarta sätt, utan att själv äga bilen man åker i.”

Då allt talar för att priserna på mobilitetstjänster kommer att sjunka kraftigt inom några år, är det sannolikt ett stort ekonomiskt misstag att idag köpa en ny bil. Att lyssna på partier som tycks helt oförmögna att ta sig ur sitt gamla tänkande är ett minst lika stort misstag, bara väldigt mycket kostsammare.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.