Konsumentskydd

Skriftligt avtal ska krävas vid telefonförsäljning

Det är oacceptabelt att oseriösa telefonförsäljare utnyttjar sårbara konsumenter. Därför vill regeringen införa ett krav på skriftligt godkännande för att ingå avtal vid försäljning via telefon, skriver Heléne Fritzon, biträdande justitieminister (S), Per Bolund, konsumentminister (MP), Johan Löfstrand, riksdagsledamot (S) och Emma Hult, riksdagsledamot (MP).

Telefonförsäljning har länge varit något som många konsumenter upplever som ett stort problem. Det är irriterande att bli uppringd när man står och lagar mat till barnen, och det kan vara svårt att ta ställning till ett erbjudande utan att i lugn och ro kunna läsa igenom villkoren.

Konsumentverket gjorde en undersökning hösten 2016 som visade att endast en procent av konsumenterna är positiva till att bli kontaktade av telefonförsäljare från företag där de inte är kund. En majoritet upplever att det är lätt att bli vilseledd, och mer än var tionde konsument upplever att de tackat nej till ett erbjudande över telefon men ändå fått en leverans. Det finns dessutom grupper som är särskilt utsatta vid telefonförsälj­ning. Det gäller framför allt äldre, människor med vissa funktionsnedsätt­ningar och personer som inte behärskar det svenska språket. Att dessa människor många gånger hamnar i kläm är inte acceptabelt. 

Därför presenterar regeringen nu ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning. När det träder i kraft i höst kommer det inte längre vara möjligt att ingå ett avtal muntligen i telefon under ett pågående samtal, när försäljaren ringer upp konsumenten. Istället kommer det att krävas att försäljaren skickar en skriftlig bekräftelse på sitt erbjudande, som konsumenten skriftligen accepterar efter telefonsamtalet. Både försäljarens bekräftelse på sitt erbjudande och konsumentens godkännande kan skickas via sms, e-post eller vanlig post. Om en vara eller tjänst levereras utan giltigt avtal så kommer konsumenten inte att vara skyldig att betala. Ansvaret ligger på försäljarna.

Den här modellen ger konsumenten möjlighet att efter telefonsamtalet noga gå igenom säljarens anbud och fatta ett genomtänkt beslut. På så vis ger regeringens förslag också bättre förutsättningar för en välfungerande marknad för telefonförsäljning. Säljkanalen kan få ett högre förtroende bland konsumenterna. Det kan leda till ökade affärsmöjligheter.

Det är hög tid att vi agerar. Ingen ska kunna sko sig på sårbara konsumenter och enskilda människor ska inte ha anledning att oroa sig för att bli lurade. Svårare än så behöver det inte vara.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.