Debatt
Skola
17 december 2013 kl 10:29

Denna artikel publicerades för 7 år sedan

Skolverket ser allvarligt på ordningsproblem i skolan

Att det finns en god ordning och studiero i skolan är en grundläggande förutsättning för att undervisningen ska fungera bra. Pisa-undersökningen visar att det är vanligare med sen ankomst och att klassrumsklimatet i svenska skolor är sämre än i många andra länder. Det är oacceptabelt, replikerar Kjell Hedwall.

Det här är en opinionstext

Kjell Hedwall
avdelningschef Skolverket

I en debattartikel i Dagens Samhälle 10 december tar Bert Stålhammar upp utvecklingen i den svenska skolan. Dessvärre beskriver han Skolverkets slutsatser och hållning i ordningsfrågor på ett felaktigt sätt. Stålhammar hävdar att Skolverket gett klartecken till att tillåta mössor, jackor och mobiler i klassrummet. Det stämmer inte.

Elever får inte använda mobiltelefoner eller andra föremål så att det stör undervisningen. Om det sker får läraren omhänderta telefonen. Det finns dock ingen generell regel i skollagen som förbjuder mobiltelefoner eller ytterkläder i klassrummet. När vi talar om vad som gäller så utgår vi från skollagen och där finns inga skrivningar som vare sig tillåter eller förbjuder mobiltelefoner, jackor och mössor. Däremot har varje enskild skola en skyldighet att skapa egna ordningsregler som alla i skolan ska följa. Reglerna ska tas fram i samråd mellan rektorer, lärare och elevrepresentanter. Att skapa ordningsregler är inte bara en skyldighet utan ger också skolorna stora möjligheter att reglera till exempel användning av mobiltelefoner. Skolan har också möjlighet att använda en rad disciplinära åtgärder för att skapa ordning.

Att det finns en god ordning och studiero i skolan är en grundläggande förutsättning för att undervisningen ska fungera bra. På den punkten är vi helt eniga med Bert Stålhammar.

Pisa-undersökningen visar att det är vanligare med sen ankomst och att klassrumsklimatet i svenska skolor är sämre än i många andra länder. Det är allvarligt och oacceptabelt. Vi har självklart ingen annan ståndpunkt än att elever ska komma i tid till lektionerna och följa de ordningsregler som man tillsammans enats om i skolan. Att rektorer, lärare och elever tillsammans ser till att skapa en god studiemiljö är avgörande om skolan ska förbättras.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 17 december 2013 kl 10:29

Skribent

Kjell Hedwall
avdelningschef Skolverket