Skolval

”Skolvalet leder till mer segregation”

Det fria skolvalet har fått katastrofala effekter för den svenska skolan. Exempelvis har det lett till större segregation, skriver Freddy Grip (V) i en replik.

REPLIK. I debattartikeln ”Valfriheten ska omfatta alla elever” (DS 12/2) skriver Grön Ungdom tillsammans med Friskolornas riksförbund om valfriheten i skolan. Artikeln föreslår ett obligatoriskt skolval och beskriver skolvalet som om det inte skulle ha några negativa konsekvenser. 

För mig, en av de ”många debattörer” som omnämns i artikeln, är det därför nödvändigt att ge en mer nyanserad bild av situationen.

Det fria skolvalet infördes tillsammans med fri etablering av friskolor samt en skolpeng som följer eleven. Det har fått katastrofala effekter. 

Exempelvis halvtomma skolor, vilket är ett gigantiskt resursslöseri. Rektorerna har svårt att planera verksamheten då de först en bit in på terminen vet hur många elever de kommer ha.

Dessutom visar såväl nationell som internationell skolforskning att skolval ökar segregeringen.

Betyder det att debattörer som jag vill förbjuda friskolor, ta bort allt inflytande för eleverna och att ”politiker ska placera elever”? 

Nej, såklart inte; det är bara osakligt och befängt att påstå något sådant. Det blir dock med all önskvärd tydlighet uppenbart att vi behöver reformera systemet, så att vi kan bryta skolsegregationen i stället för att öka den. 

Vi ska ge rektorerna förutsättningar att planera bra verksamhet för alla elever. Dessutom ska eleverna känna sig trygga i att deras skola är bra och kommer att finnas kvar långsiktigt.

Skolvalets effekter har dokumenterats och utretts av forskare i Sverige, USA, Storbritannien, Nya Zealand och Australien. Resultaten är entydiga: Skolval ger inte högre kvalitet, däremot ökad segregation.

Nyligen gick LO, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet ut med en rapport om segregationen som kommer med urvalet till fristående skolor. Där föreslås att antagning och urval till Sveriges skolor ska ses över. Ett mycket bra förslag. Låt oss utreda systemet just ur segregationssynpunkt.

Att elever ska ha inflytande över sin skolgång är en självklarhet. Detta är också ett vanligt argument för valfrihet och marknadstänk inom skolan, men att låta vår allmänna skola vara en marknadsplats leder mest till det motsatta. 

Med integration kommer påverkansmöjligheter. Av segregation kommer marginalisering. På en marknad kan du välja vilken försäljare du vill vara kund hos men inte vad försäljaren säljer.

Att tvinga alla göra ett val är helt fel väg att gå. Skolan behöver mindre av marknadsmekanismer. I FN-organet Unescos rapport Rethinking Education (2015) går utredarna hårt åt den marknadsutsatta och privatiserade skolan. 

Även Sveriges rektorer är mycket tveksamma. I en undersökning som SVT gjort säger två av tre rektorer att skolvalet bör begränsas för att skolorna ska få en bättre och mer blandad elevsammansättning.

Ett påtvingat skolval riskerar att bli helt tandlöst när vi redan har så stora skillnader bland svenska skolor. 

Det är redan långa köer till de populäraste skolorna. Vi måste därför bredda frågeställningen och ta fram ett system som har förmågan att bryta segregationen. I det arbetet får det inte finnas några heliga kor.

LÄS ÄVEN: Skolpolitikers planering får inte gå före enskildas val. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.