Debatt
Flygskatt
4 oktober 2017 kl 10:36

Denna artikel publicerades för 2 år sedan

”Skatta inte bort Norrbottens möjligheter”

Bra flygförbindelser är nödvändigt för att människor ska kunna bo och arbeta i Norrbotten, för att turistnäringen ska kunna blomstra och för att möjliggöra arbetspendling. Regeringens föreslagna skatt skulle därför slå hårt mot norrbottningarna, och nej, tåget är inte ett alternativ.

Det här är en opinionstext

Ingen vet nog bättre än vi som kommer från mindre inlandskommuner, som till exempel Gällivare och Arvidsjaur, hur viktigt flyget är. I dag tvingas vi som bor här ofta betala mer för att flyga till huvudstaden än till utlandet.

Från och med den 1 januari 2018 ska det dessutom bli ännu dyrare att resa. Om den socialdemokratiskt ledda regeringens föreslagna flygskatt införs innebär det en höjning av priserna med 60 skattekronor per inrikesbiljett. För längre utrikesresor föreslås flygskatten bli 400 kronor. Det kanske inte låter som så mycket pengar men i förlängningen blir det just det.

Allra hårdast slår en flygskatt förstås mot låg- och medelinkomsttagare och särskilt betungande blir det för unga vuxna som har flera barn, den grupp som är så viktig för att Norrbotten ska fortsätta utvecklas i framtiden. 

Samtidigt är den beräknande effekten av flygskatten endast en nationell utsläppsminskning om cirka 0,2 procent. Enligt Transportstyrelsens siffror från 2010 motsvarar utsläppen från flygen 4,2 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid, varav inrikesflyget utgör cirka en procent. Detta kan jämföras med vägtrafiken som står för ungefär 30 procent. Det är således svårt att se att flygskatten är en proportionerlig åtgärd för att minska utsläppen.

För norrbottningarna blir dessutom flygskatten, som är tänkt att fungera som ett incitament att ta tåget, tyvärr bara en extra avståndsskatt. Tåget är nämligen inte ett realistiskt alternativ här uppe på grund av de stora avstånden. Som exempel kan man tänka sig att en person från Gällivare skulle ta tåget tur och retur till Stockholm för ett möte över dagen. Den resan skulle alltså i bästa fall ta minst 30 timmar och två nätter i anspråk med tåg. På samma antal restimmar hinner man nästan två vändor tur och retur Stockholm – New York. Två vändor!

Mot bakgrund av den högljudda kritiken av flygskattens konsekvenser för landsbygden har nu regeringen bestämt att till viss del kompensera lokala och regionala flygplatser i Norrland och Gotland för ökade driftsunderskott. Regeringen föreslår att 120 miljoner kronor anslås per år för detta.

Detta självskadebeteende är fel väg att gå. Istället för flygskatten och extra statligt stöd till kommunala flygplatser anser jag att man borde utreda huruvida den upphandlade trafiken kan ges villkor för att utvecklas, så att det kan bli billigare att flyga till och från Norrland utan negativ miljöpåverkan.

Det tycker jag är viktigt eftersom hela Sverige måste kunna leva. Detta är också en av de frågor som jag skulle vilja gå i bräschen för som riksdagsledamot för moderaterna i Norrbotten.

 

 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.