Debatt
Kollektivtrafik
3 februari 2020 kl 10:43

Skånetrafiken: Går att köpa biljett även utan app

Vi erbjuder flera sätt att betala – appen har aldrig varit tänkt som det enda sättet att köpa biljett på i Skånetrafiken, skriver Linus Eriksson, trafikdirektör, i en replik till PRO.

Det här är en opinionstext

Linus Eriksson
trafikdirektör Skånetrafiken

PRO: Skånes ordförande Jan Andersson beskriver de utmaningar som många äldre möter i takt med att digitaliseringen ökar. Som exempel tar han Skånetrafikens nya biljettsystem.

Den 15 december avskaffade Skånetrafiken det fysiska Jojo-kortet. Det medförde en hel del kritik. Sedan dess har vi svarat på insändare, läst artiklar, intervjuats och samtalat med kunder. Dessutom diskuterar vi kritiken internt varje dag. Själv blir jag berörd av kritiken och tar den till mig.

Jan Andersson tycker att ett system ska vara så enkelt att alla ska kunna använda det, utan att – och här citerar han mig – ta hjälp av barn och barnbarn. Jag har aldrig menat att barn och barnbarn ska ersätta vårt ansvar att informera. Tvärtom ska vårt biljettsystem vara enkelt att använda och vår information tydlig för alla. Men utöver det kan vi väl alla ibland behöva ta hjälp av en välvillig granne, vän eller någon annan i vår närhet om vi stöter på något nytt och därför lite klurigt. ”Varma experter” har jag lärt mig att det kallas i forskningen.

Just information lägger Skånetrafiken mycket energi på. Samtidigt är det en enorm utmaning att nå precis alla skåningar.

Låt mig försöka att här ge en faktabakgrund. Jojo-kortet, som infördes 2009, fick även det kritik. Många tyckte att det inte var digitalt nog, man tvingades ladda pengar på kortet 24 timmar innan resan och det var inte lätt att veta om det fanns pengar.

Mycket har hänt sedan 2009. I dag har den stora majoriteten av Skånes befolkning en smartphone och i stort sett alla vuxna har ett betalkort – seniorer inkluderade. Därför var utgångspunkten – när vi utvecklade det nya systemet – att använda det som våra kunder redan har – och inte ta fram ett plastkort till.  

Jag håller med Jan Andersson om de svårigheter som digitaliseringen kan innebära för en del grupper. Jag inser även att Skånetrafikens kunskap om äldres förutsättningar kan bli bättre. Men Skånetrafiken har verkligen inte glömt bort dem med mindre vana av smartphones och appar. Tvärtom har vi ett samhällsuppdrag som innebär att alla ska kunna resa med oss. Något som även styrt utvecklingen av det nya biljettsystemet. Appen har aldrig varit tänkt som enda sättet att köpa biljett – även om de flesta i dag använder den. I stället erbjuder vi flera parallella sätt att betala:

Skånetrafiken har 30 ombud där alla kan köpa biljetter över disk. Nu dubbleras antalet till 60. Utöver det finns fyra kundcenter med samma service.

Över 600 gula regionbussar passerar dagligen mängder av skånska byar och orter. På samtliga kan man köpa biljett av föraren – kontantfritt av säkerhetsskäl.

• På alla bussar, i automater, hos ombud och kundcenter kan man betala med sitt vanliga betalkort. Precis som när man handlar andra varor och tjänster.
På samtliga skånska bussar kan du dessutom ”blippa”. Det innebär att du håller upp dit vanliga betalkort mot en läsare ombord på bussen. Du knappar inte in någon kod och du behöver inte ladda upp pengar på ditt kort – enklare kan det nog inte bli   

• Skånetrafiken har i samarbete med 16 skånska kommuner skickat ut 120 000 seniorkort. På dem reser innehavarna hela eller delar av dygnet fritt med kollektivtrafiken inom sin kommun.

Med andra ord: Alla, från junior till senior, som inte vill eller kan betala med app, kan köpa en pappersbiljett, använda betalkort eller koppla biljetter till Skånetrafikens nya reskort – som en 30-dagarsbiljett eller ett antal enkelresor.

Seniorer har rätt till en bra kollektivtrafik och vi har därför varit särskilt angelägna om lyssna på och möta deras att behov. Som ett exempel besökte Skånetrafiken i fjol över 100 pensionärsföreningar och samtalade med omkring 10 000 seniorer. Något vi fortsätter med.

Jag uppskattar Jan Anderssons inlägg i den viktiga debatten kring äldre och deras förutsättningar i kollektivtrafiken. Vi vill inte bidra till utanförskap och ser gärna en dialog med PRO och andra organisationer hur vi kan göra kollektivtrafikresan ännu enklare. Och till dig som känner dig ovan i det nya, uppmuntrar jag att prova. Behöver du hjälp är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi till.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 3 februari 2020 kl 10:43

Skribent

Linus Eriksson
trafikdirektör Skånetrafiken